|

مور، آوایی به درازای تاریخ + فیلم

دوشنبه, 13 آذر,1402 - 08:51
آوای «مور» یکی از آواهای اساطیری ایران است که قدمت آن به حدود هفت هزار سال پیش بازمی‌گردد.

هزارک -

استان کرمانشاه را به واسطه داشتن آواهایی مانند مور، هوره و سیاه چمانه مادر آواهای اصیل ایرانی می دانند و مور به عنوان یکی از آواهای اساطیری ایران بهمن ۱۳۹۳ در لیست میراث معنوی ایرانیان به ثبت رسید.

خاستگاه مور در اطراف رودخانه سیمره و مناطق لک نشین استان کرمانشاه است هرچند در سایر مناطق استان های لرستان و ایلام هم توسط زنان و مردان اجرا می شود و در عین حال قدمت این آوا به روزگاران باستان می رسد و معمولا در مرگ عزیزان و گاه به صورت چمری که مراسمی آیینی است، خوانده می شود.

کرمانشاه که قدمتی به درازای تاریخ دارد به پشتوانه فرهنگ و تمدن خود در حوزه فرهنگ و هنر جایگاه والایی دارد و در این میان موسیقی منطقه در بین موسیقی ایران زمین جزء موسیقی های سرآمد است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه با اقوام و مذاهب مختلف؛ آواها و نواها و نغمه های محلی فراوانی وجود دارد که میراث هزاران سال تمدن و فرهنگ این دیار است و حفظ و پاسداشت نواها نیازمند انسجام در میان فعالان این عرصه و همگرایی مدیران دستگاه های متولی است.

اولین خانه مور غرب کشور ۱۱ دی سال ۱۳۹۷ در شهرستان هرسین با حضور هنرمندان و فعالان این عرصه افتتاح شد.
فیلم این قطعه از آوای مور چندی پیش توسط استاد احمدی در اختتامیه هفتمین جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کُردی و به سبک مرحوم عینعلی تیموری اجرا شد که تقدیم بینندگان ایرنا می شود.

عین‌علی تیموری که برخی هنرمندان کرمانشاه از او به عنوان سلطان آواهای باستانی یاد می کنند سال ۱۳۱۷ در روستای بره کلک از توابع کوهدشت لرستان به دنیا آمد و سال ۱۳۴۸ به کرمانشاه مهاجرت کرد؛ او در کودکی پدر و مادرش را از دست داد و مرگ نزدیکانش او را به خواندن مور سوق داد.

تیموری که در خواندن مور و هوره صاحب سبک بود و لحن و آوای او طرفداران زیادی در میان مردم محلی لک داشت؛ سه شنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۲ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

 

 

 

منبع: ایرنا


چند رسانه ای
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: