خلیفه میرزا آغه غوثی متولد ۱۳۰۷در شهر سنندج، محله جورآباد است وی در خانواده متدین و مذهبی و عارف به دنیا آمد و از نوجوانی نزد پدرش استاد حاج غوثی به سیر و سلوك تصوف و فراگیری مداحی و دف نوازی پرداخت و تا پایان عمر به مداحی مذهبی و دف نوازی مشغول بود.
خلیفه میرزا آغه غوثی همیشه در جشنوارهها با نوهاش بر روی صحنه حاضر میشد، هر دو دف مینواختند و با صدای خوش ذكر میگفتند، ذكر آنها از مرحله آرام ...
ﺳﻪشنبه، 11 آذر 1404 - 10:03
تعداد بازدید: 3363
محمدرضا اسحاقی گرجی در سال ۱۳۲۶ در روستای گرجیمحله شهرستان بهشهر متولد شد او تحت تاثیر مادرش که اهل شعر و موسیقی بود شیفته هنر شد.
او در سن ۱۱ سالگی موسیقی را با ساز تنبک نزد استاد «حسن علیپور» آغاز کرد و پس از چندی به آموختن للوا پرداخت تا اینکه با ساز دوتار آشنا شد.
دو تار مازندرانی بیشتر در شرق مازندران نواخته میشود و تا ناحیه ترکمن صحرا امتداد یافته و به دوتار ترکمن و خر...
شنبه، 17 آبان 1404 - 10:46
تعداد بازدید: 2619
ابوالحسن خوشرو ۱۴ دی سال ۱۳۲۵ در روستای سیاهرودکلا (ساروکلا) قائمشهر (شاهی) زاده شد. پدرش «ابوطالب» نوازندهٔ نی و خواننده بود. وی از کودکی به نواختن ساز للوا روی آورد و به منظور فراگیری و تکمیل دانش موسیقی خود، از هنرستان موسیقی تهران فارغالتحصیل شد.
در سال ۱۳۳۹ یک گروه موسیقی با همکاری برادرانش فرجالله خوشرو (سنتور) و عبدالله خوشرو (کمانچه) و همچنین احمد محسنپور (ویلن) تشکیل دا...
شنبه، 05 مهر 1404 - 10:25
تعداد بازدید: 1671
عیسی فیوج نوازندهی برجستهی كمانچه و یكی از نوابغ موسیقی كتولی، فرزند ولی و صنم اول دی ماه سال 1307 در روستای محمدآباد كتول در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد.
شناخت زنده یاد عیسی بدون معرفی پدر هنرمندش دشوار است. او درباره ی پدرش می گفت: «پدرم استادی کامل بود و در نواختن اکثر سازهای کتولی همچون کمانچه ، دهل و سرنا تسلط ویژه ای داشت. عیسی تنها بازمانده این هنرمند بزرگ بود که به مدد ه...
چهارشنبه، 29 مرداد 1404 - 06:08
تعداد بازدید: 6536
خدیجه رزداری متولد سال ۱۳۱۴ در ملال از روستاهای شهرستان رضوانشهر دیده به جهان گشود. در گیلان اغلب او را با نام «خجو» یا «خدیجهخاله» میشناسند، زبان مادری او تالشی است و فارسی را بهسختی صحبت میکند.
او چون بسیاری از زنان تالش از کودکی آنچه به یاد دارد، کوه ومزرعه وجنگل است ودرختان سربه فلک کشیده جنگل وچرای رمه در سبزه زارها.او به دنبال راه وروش زندگی نیاکان خود تنها شغل...
چهارشنبه، 22 مرداد 1404 - 11:14
تعداد بازدید: 5163
محمد مرادی در سال ۱۳۰۷ در روستای باباخانی از توابع شهرستان دورود[در استان لرستان به دنیا آمد. وی از سن ده سالگی نواختن تمبک را در کنار عمویش محمد علی مرادی که نوازنده کمانچه بود آغاز کرد. در حین آموختن ضرب شروع به یادگیری کمانچه کرد و نواختن کمانچه را نیز از عموی خود فرا گرفت. در سن پانزده سالگی آموختن سرنا را نزد پدرش شروع کرد.
شاهمیرزا مرادی در شهرهای مختلف ایران مانند تهران، تبریز، سنندج و]...
چهارشنبه، 15 مرداد 1404 - 10:41
تعداد بازدید: 5353
نظرلی محجوبی سال ۱۳۰۸ در روستای قرهماخر، از توابع گنبد کاووس در استان گلستان، به دنیا آمد و در روستای چای قوشان زندگی میکرد. فراگیری دوتار را از یازدهسالگی نزد پدرش آغاز کرد. در مجالس عروسی ساز میزد و آواز میخواند و به «اوغلون باغشی» (پسرک خواننده) معروف بود. بعد، نزد بخشیهای آن دوره به تکمیل آموختههایش پرداخت.
اولین استادِ نظرلی، قره باغشی بود. سپس نزد قلیچجان باغشی، قوجا باغ...
چهارشنبه، 01 مرداد 1404 - 10:03
تعداد بازدید: 5660
غلام مارگیری سال ۱۳۱۳ در روستای بندزرک محله گرازوئیه. میناب از توابع استان هرمزگان به دنیا آمد و از نوجوانی به دنبال کسب حرفه پدرش بود.
او یکی از هنرمندان فعال در عرصهی موسیقی نواحی ایران بود که به بابازار ایران هم شناخته میشود در روستای گرازوئیه میناب زندگی میکرد و توانست صدای موسیقی بومی محلی شرق هرمزگان را به جهان معرفی کند.
یکی از ویژگیهای مارگیری هنر اجرایش بود، به گونهای که هنگام ...
دوشنبه، 23 تیر 1404 - 10:16
تعداد بازدید: 5240
قادر عبداللهزاده (قالَه مَهرَه) در اول دیماه ۱۳۰۴ در خانوادهای فقیر در روستای کلیجه متولد شد و از کودکی به کار کشاورزی و چوپانی مشغول بودهاست. به گفتهٔ خودش، از کودکی با شمشال همدم بودهاست، و چون به هنری که داشته علاقهٔ زیادی داشتهاست، هر جا و هر شهر و هر کوهساری و برای هر کسی شمشال مینواخته و این امر مورد توجه مردم قرار میگرفت. تنها راه کسب درآمدش هم شمشالنوازی بود و از این راه امرار م...
چهارشنبه، 18 تیر 1404 - 10:35
تعداد بازدید: 3763
شیرمحمد اسپندار در سال ۱۳۰۶ هجری خورشیدی در بمپور بلوچستان متولد گردید. در نوجوانی به کراچی پاکستان رفت و در سال ۱۳۳۷ پس از کسب تجربه در زمینهٔ موسیقی به ایران بازگشت. وی تا سال ۱۳۶۲ برای نواختن موسیقی بلوچی از تک نی هم استفاده میکردهاست.
اسپندار در سال ۱۳۵۲ به جشن هنر شیراز دعوت شد و درخشید. در سالهای ۱۳۵۳-۱۳۵۴ که فوزیه مجد به پژوهش و گردآوری نمونههای موسیقی بلوچستان مشغول بود، قطعاتی هم ا...
چهارشنبه، 11 تیر 1404 - 10:44
تعداد بازدید: 2278