|

غذاهای محلی مشهد

شنبه, 11 دی,1400 - 16:08
مشهد که در دوره تاریخی افشاریان پایتخت ایران زمین بوده و اکنون کلان شهری در شمال شرق ایران است، علاوه بر اینکه دارای اماکن زیارتی و جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد، شهرت تنوع غذاهای محلی بسیار پرآوازه ای نیز دارد.
غذاهای محلی مشهد

هزارک -

طعم و عطر غذاهای سنتی مشهد که حاصل خوش سلیقگی مردم این منطقه است از یاد هیچ مسافری نخواهد رفت و جزیی از بهترین خاطرات هر مسافری است.

 

پلو مخلوط

پلو مخلوط یکی از غذاهای محلی ایران است که در شهر مشهد پخته می‌شود. مخلوط نام برازنده‌ای برای این غذاست؛ پلو مخلوط در واقع ترکیبی از همان استانبولی و لوبیا پلو است. مواد اولیه این غذا گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه فرنگی و ادویه‌های مختلف است. همانطور که ته دیگ لوبیاپلو طرفدار دارد، ته دیگ پلو مخلوط هم پرطرفدار است؛ مخصوصاً اگر با سیب زمینی یا نان درست شده باشد. امتحان کردن این غذا را به عاشقان لوبیاپلو پیشنهاد می‌کنیم.

 

چنگالی

یکی از خوشمزه‌ترین عصرانه‌هایی که در بین غذاهای محلی ایران و مشهد وجود دارد، چنگالی است. منظور از چنگال در نام این غذا، وسیله غذا خوردن نیست. بلکه هدف از چنگال انگشتان دست است که باید برای تهیه این غذا مورد استفاده قرار بگیرد. مواد اولیه این غذا به راحتی در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. نان بیات خرد شده، عسل یا شکر تنها موادی هستند که برای پختن چنگالی نیاز دارید. برای تهیه چنگالی باید نان‌ها را در روغن سرخ کنید و هر کدام از شیرینیجات که گفتیم (یعنی عسل یا شکر) را به آن اضافه کنید.

 

آش لخشک مشهدی

عدس عضو اصلی این آش خوشمزه است. اگر تا به حال این غذا را نخورده‌اید باید بدانید که شبیه همان آش رشته است. البته با این تفاوت که به جای حبوبات جورواجور، عدس در آن استفاده شده است.

 

شله اصل مشهدی

اگر در روزهای ماه محرم و صفر به شهر مشهد سفر کنید و خیلی خوش‌شانس باشید ممکن است موفق به خوردن شله لذیذ مشهدی‌ها شوید. این غذای خوشمزه یکی از غذاهای اصیل مشهد است که در مناسبت‌های مذهبی بیشتر از روزهای دیگر پخته می‌شود. شله از غذاهای آبکی و نوعی آش است که آن را با حبوبات، گوشت و ادویه فراوان می‌پزند. مشهدی‌ها روی شله خورشت قیمه هم می‌ریزند که باعث خوشمزه‌تر شدنش می‌شود.

 

 

 

منبع: اتاقک

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: