|

یکی از آداب و رسوم بجا مانده از مردم مازندران در دوران باستان رفع حاجت در زیارتگاهی بنام سوباشن بود.

لیکو ادبیات شفاهی بدون واسطه و بدون هراس از قضاوت های اجتماعی آیینه شفاف اجتماع است بدین ترتیب لیکو می‌تواند به‌ عنوان آیینه تمام نمای فرهنگ مردم بلوچ مورد بررسی قرار گیرد و به عبارت ساده‌تر می‌شود گفت لیکو تک‌ بیتی منظومه عامیانه است که با موسیقی و بدون موسیقی با موضوعات مختلف غالباً در فراق بستگان دوستان دلدادگان و دوری از سرزمین مادری و یا برای سرگرمی در مجالس به صورت فردی خوانده می شود. بعد ش...
دوشنبه، 27 آذر 1402 - 09:10
تعداد بازدید: 1747
آی نگاهدار همین پرده را بزن سرود دلتنگی یا "مولا" را بگو که در این آب و خاک تفته و گداخته، شیشه دل و سنگ صبر را چگونه قرن ها در سلامت و در یک بغل نگاه داشته ای؟ بزن تا شهر سوخنه سیراب شود که ذکر "مولا " گوارای جان ها است "توتن" برتن هامون می لغزد و پیش می رود و نوای تو برلب های خشکیده جاری می شود بر لب های خشک تاریخ هم ....... منبع: ه...
دوشنبه، 27 آذر 1402 - 09:00
تعداد بازدید: 962
بنيش نی بيلكو سَخته‌ی وَرمالان تا هر بادی بای تو بی تالان. Beniš-ni-bilku soxtey var mălăn. Ta har bădi băy-tö bey vă tălăn. در خاكستر هيزم سوخته بنشين در فراق يار تا هر بادی بِوَزدتو را به غارت ببرد.» يعنی: در اندوه آن بزرگ، در خاك و خاكستر بنشين تا باد تو را نيز به تاراج برد.» فلك شكونه‌ی دو تخت ئی باليم وزور برديه سی نازازَل مالِم. Felak šekoneye...
چهارشنبه، 22 آذر 1402 - 09:20
تعداد بازدید: 1738
استاد سید تیمور مهرابی فرزند سید فیض اله در سال 1333 هجری شمسی در شهر گهواره دیده به جهان گشود. جد بزرگ وی در عصر نادر شاه افشار به همراه ملک یاسم خان گوران از قله زنجیر به گهواره مهاجرت نمود و از بنیان گذاران شهر یارسان نشین گهواره به شمار می آید و می توان تنبور نوازی و شعر و شاعری و شاه نامه خوانی و صرافی کلام را در این خانواده مورثی دانست و به این جهت سالگی به صورت جدی تری تنبور نوازی را دنبال ...
چهارشنبه، 22 آذر 1402 - 09:19
تعداد بازدید: 1094
اين قدر راه اومدم تا سيل گل يك جا كنم اين قدرامشو كه داری من چه طو سودا كنم سوزنت باريك باريك ، هم قد عاروس ما رخت بدوزه طرح كرمون گل پسند عاروس ما بعضی اوقات و يا در مراسم عروسی آوادون به وسيله دو گروه، يعنی اقوام داماد و اقوام عروس و به اين صورت خوانده می شود : گروه داماد: باغ بالا نو چه يه، نومزاد كاكام بچه يه، زن به كاكام زودبدين، آتيش به دنيا می كشه و خطاب به عروس: گل وخی چا...
دوشنبه، 20 آذر 1402 - 09:02
تعداد بازدید: 993
مگر چراغ "اوبه" ات، وامدار خورشید است که چنین گرمی و سرخوش؟ راست بگو ، نهان مکن ....... آمده ام تا آسان شمردن را ازتو بیاموزم . "توسن" ترکمن، یا ر روز است و "دوتار" همخلوت شب. شاید شادی تو ازآنهاست؟ اما نه چراغ و توسن و دوتار بهانه است. تو خود بهانه ی خویشی. بهانه ی مبارک زندگی ..... منبع: هزارک نوشته ای از: سی...
دوشنبه، 20 آذر 1402 - 09:00
تعداد بازدید: 1029
خانه تاریخی باقری در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ به عنوان موزه اقوام ایرانی و با هدف نمایش تنوع قومیت‌ها افتتاح شد. منبع: ایسنا
چهارشنبه، 15 آذر 1402 - 09:16
تعداد بازدید: 1153
چوبازي(چوب بازی) چوبازی قبل از رقص چوچاپ بوسیله ی دو نفر و با استفاده از چوب های بلند اَرچن اجرا می شود و نوعی رقص حماسی است. در مراسم عروسی انجام شده و سازهای همراه آن سرنا، دهل و جرّه می باشد. نحوه اجرای چوب بازی به اين صورت است كه به همراه صدای ساز و دهل‌، چوبازان با چوب به صورتي نمادين با هم به جنگ می پردازند و در حال پايكوبی با مهارتی خاص جلوی ضربات يكديگر را سد می كنند. چوبازان علاوه بر اي...
چهارشنبه، 15 آذر 1402 - 09:05
تعداد بازدید: 1882
داغلارينگ جلگه سی قايادان دولــی، داشلارينگ دويبندا‌ن سيزيپ سوچيقار اوزين دار جلگه ده چنار لار اوسيـار، هر أديمده چـنار، دورت يانينگ چنار چنارلار ايچينده بير چـنار اوتيـــــر، اونونگ دويبی يوغين، بويی هم بييك گورونگچی آدملار گورونگ بريأرلر، چـنار بير مـونگ ياشا باراندير دييپ جـلگه ده كـأماحـال اوسنده شــمال چــنار يـاپراقـلاری اديـأرلــر آواز گــورونگچی آدملار شوندا دييأرلـر شمال جلگا گ...
چهارشنبه، 15 آذر 1402 - 09:02
تعداد بازدید: 971
منبع: هزارک کارگردان: یوسف قناتی
دوشنبه، 13 آذر 1402 - 09:01
تعداد بازدید: 1060
صفحه 29 از 82ابتدا   قبلی   24  25  26  27  28  [29]  30  31  32  33  بعدی   انتها   

عضویت در خبر نامه