|

سیستان و بلوچستان، سرزمین کهن جنوب شرق ایران در دل خود یکی از کهن‌ترین و اصیل‌ترین سبک‌های موسیقی کشور را جای داده است؛ موسیقی‌ محلی بلوچی که از عمق تاریخ تا روزگار معاصر، بیانگر زیست، احساس و جهان‌بینی مردمان این خطه است.

دوشنبه، 12 آبان 1404 - 11:42

دبیر جشنواره بیت و حیران: استان ما به رنگین کمان اقوام شهرت دارد و از غنی‌ترین خاستگاه‌ها در زمینهٔ موسیقی نواحی ایران است. تنوع فرهنگی و قومی این منطقه، گنجینه‌ای بی‌بدیل از نغمه‌ها، آواها و آیین‌های موسیقایی را در خود جای داده و جشنواره بیت و حیران فرصت ارزشمندی برای معرفی و پاسداشت آن فراهم کرده است.

یکشنبه، 11 آبان 1404 - 11:12

«زنانه مِقام» تالیف محمدرضا برزگر پژوهشگر، مدرس موسیقی و نوازنده دوتار کتول با موضوع موسیقی زنان منطقه کتول منتشر شد.

یکشنبه، 27 مهر 1404 - 11:10

مسئول اجرای جشنواره‌ها و رویدادهای هنری انجمن موسیقی جنوب کرمان از برگزاری شب های موسیقی جیرفت و انتشار فراخوان شرکت در رویداد خبر داد و گفت: این برنامه فرصتی برای معرفی استعدادهای جوان و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در شهر جیرفت در نظر گرفته شده است.

یکشنبه، 27 مهر 1404 - 09:48

«جشنواره موسیقی بیت و حیران» بستری برای بازتاب فرهنگ موسیقایی زاگرس و ایران، و حرکتی فرهنگی و اجتماعی برای تداوم میراث موسیقایی است.

دوشنبه، 21 مهر 1404 - 13:06

احمد صدری پژوهشگر موسیقی که دبیری چهار دوره جشنواره موسیقی نواحی را عهده دار بوده به تاریخچه این جشنواره و بررسی روند هفده دوره آن پرداخته است.

یکشنبه، 20 مهر 1404 - 13:48

جشنواره فرهنگی و هنری «سیاوچمانه» با هدف پاسداشت و ترویج موسیقی اصیل کُردی منطقه هورامان‌ به زودی در شهرستان سروآباد برگزار می‌شود.

چهارشنبه، 16 مهر 1404 - 10:32

مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه اقوام ایرانی، ۱۴ مهرماه به مناسبت هفته تهران برگزار شد.

چهارشنبه، 16 مهر 1404 - 10:14

بِیْت و باو، منظومه‌های داستانی کردی که موضوع اغلب آنها عشق و حماسه است. این منظومه‌ها را آوازه‌خوانهای کرد همراه با آهنگ می‌خوانند. بیت‌خوانی را بازماندۀ سنت خنیاگری در ایران باستان می‌دانند.

چهارشنبه، 09 مهر 1404 - 11:50

یازدهمین جشنوارۀ سراسری موسیقی بَیت و حَیران به دبیری حسن حسن زاده ۱۱ تا ۱۳ آذرماه ۱۴۰۴ در دو بخش رقابتی و غیررقابتی و با حضور هنرمندان موسیقی نواحی سراسر کشور در سردشت برگزار می شود.

چهارشنبه، 09 مهر 1404 - 10:57
صفحه 1 از 42ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
روستاهای منطقه هورامان اکثرا در دره قرار گرفته‌اند و تابستان‌های گرم و بی‌آبی دارند. در سال‌های گذشته مردم این روستاها، هوارهایی (مناطق ییلاقی) را بر دامنه‌های مرتفع کوهستان‌های هورامان برپا می‌کردند و بهار و تابستان خود را در این هوارها که پر آب و مناسب باغداری بود، می‌گذراندند. «دهر هویان»، یکی از هوارهای بزرگ منطقه هورامان است که اهالی روستای «سِلیْن»، تعدادی از خانوارها...
شنبه، 28 آبان 1401 - 09:59
تعداد بازدید: 1857
جمعه بیست و هفتم آبان ماه و در آخرین روز از برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران احمدجمال کایهان نوازنده و پژوهشگر از کشور ترکیه با کارگاه باغلاما و دولت نظریف با نشست «موسیقی تاجیکی» به نشست‌های پژوهشی این رویداد موسیقایی در گرگان پایان دادند. دولت نظری اف پژوهشگر موسیقی نواحی تاجیکستان در ابتدای این نشست پژوهشی با ارائه جزییاتی از گونه‌های مختلف موسیقایی کشور تاجیکستان و ت...
شنبه، 28 آبان 1401 - 09:49
تعداد بازدید: 1460
موسیقی این منطقه به دلایل تاریخی و جغرافیایی تحت تأثیر فرهنگ کشورهای همجوار مانند هند و شیخ نشین های خلیج فارس و مهاجرت آفریقاییان به این منطقه بوده و در واقع بیشترین تأثیر را از موسیقی آفریقا گرفته است. حضور مسلط جنبه های آیینی، اسطوره ای و نمایشی در ایـن مـوسیقی نشانه همین تأثیر پذیری است. موسیقی هرمزگان موسیقی عمده و مطرح این منطقه موسیقی آیینی، به ویژه مراسم «زار» و &la...
چهارشنبه، 25 آبان 1401 - 09:46
تعداد بازدید: 4665
این موسیقی در شمار موسیقی هایی است که با وجود پیشرفت سریع مظاهر زندگی، تمدن و ارتباطات جهانی، هنوز هم بخشی از نواهای اصیل و باستانی خود را حفظ کرده است. مردم کردستان با لهجه های گوناگون و کاملا متفاوتی گفت وگو می کنند. در شمال کردستان لهجه های بادینانی، گورانی، سورانی، مکری و زازا؛ در شرق کردستان لهجه های بیجاری و سنندجی؛ در غرب لهجه اورامانی و در جنوب شرقی لهجه های ییلاقی، کلیایی و لکی متداول است...
دوشنبه، 23 آبان 1401 - 15:45
تعداد بازدید: 3337
انواع موسیقی سیستان و بلوچستان لیکو و زهیروک این آوازها را زنان در غم از دست دادن اقوام نزدیک (مانند پدر، مادر، برادر، خواهر و فرزند) می خواندند و اینک با صدای مرد به همراه سرود (قیچک)، نِل (نی) و یا دونلی در موسیقی بلوچستان اجرا می شود. موتَک این موسیقی و شعر مخصوص مراسم عزاداری است که زنان با شیون می خواندند. موتک در واقع همان مویه است که فرمی کاملا آوازی دارد و در زمان حاضر آن را ب...
یکشنبه، 22 آبان 1401 - 15:54
تعداد بازدید: 2767
موسیقی این منطقه را می توان به دو بخش آیینی و غیر آیینی تقسیم کرد. موسیقی آیینی و سوگ سوگواری در لرستان به ویژه در روستاها از دیرباز با نوای موسیقی و صدای سُرنا و دُهُل همراه بوده و هنوز هم در برخی مناطق لرستان این آیین با موسیقی همراه است. از میان آهنگ هایی که در آیین سوگواری متداول بوده است می توان به (سحری)، «رارا» و «پاکُتَلی» اشاره کرد. سحری (یاری) هنگام مر...
یکشنبه، 22 آبان 1401 - 10:16
تعداد بازدید: 1804
روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در شهر گرگان برگزار خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این دوره از جشنواره با توجه به مهیا نشدن زیرساخت فنی تالار مرکزی میزبان جشنواره در استان کرمان، ...
یکشنبه، 22 آبان 1401 - 10:10
تعداد بازدید: 2406
موسیقی شمال خراسان (شامل شهرهای بجنورد، قوچان، شیروان و درگز) و موسیقی شرق و مرکز خراسان (شامل شهرهای تربت جام، تایباد، خواف، نیشابور و سبزوار). موسیقی این منطقه را بدون اغراق می توان غنی ترین گنجینه فرهنگ موسیقی در میان مناطق مختلف ایران دانست. این گنجینه غنی به دلیل ویژگی هایی که برشمردیم چه از نظر مضامین آوازها و چه از لحاظ خصایص ملودیها - برخلاف بسیاری از مناطق ایران - از وحدت سبک برخوردار نیس...
شنبه، 21 آبان 1401 - 14:01
تعداد بازدید: 1697
پیشینه تاریخی موسیقی ترکمن را به مهاجرت «آغوزها» (اقوام اولیه ترکمن) از چین به ماوراءالنهر و سواحل شرقی دریای خزر نسبت می دهند. در میان این مهاجران، دانایان و پیران هنرمند و خـنـيـا گـری وجود داشتند که به «اوزان» معروف بودند. اوزانهـا اسـلاف «بخشی»های امروز ترکمن هستند. موسیقی ترکمن دارای چهار مقام اصلی: مخمس، نوایی، غیریق لار و تجنیس است و سبکهای عمده آن عبارتن...
شنبه، 21 آبان 1401 - 11:50
تعداد بازدید: 1878
ساز (عاشیقی) سازی است زهی زخمه ای که عاشیق ها می نوازند و در قدیم به آن قوپوز می گفتند. جنس کاسه این ساز از چوب توت و دسته آن گاه از گردو است. طول آن ۱۰۵ سانتی متر، تعداد سیم های آن ۹ رشته و وسعت آن یک اکتاوونیم است. تعداد پرده های ساز در قدیم ۹ عدد بوده ولی اکنون تا ۱۶ پرده می رسد. هنگام اجرا آن را به وسیله تسمه ای روی سینه آویزان میکنند و با مضراب می نوازند. می گویند ساختمان این ساز ...
شنبه، 21 آبان 1401 - 10:16
تعداد بازدید: 2323
صفحه 68 از 92ابتدا   قبلی   63  64  65  66  67  [68]  69  70  71  72  بعدی   انتها   

عضویت در خبر نامه