|

12 اثر ناملموس معنوی به نام قوچان ثبت‌شده است

پنجشنبه, 25 مرداد,1403 - 09:14
مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان گفت: ۱۲ اثر معنوی ناملموس همچون، موسیقی مقامی، گویش کردی کرمانجی و لالایی‌های کردی کرمانجی و … به ثبت رسیده است.
12 اثر ناملموس معنوی به نام قوچان ثبت‌شده است

هزارک -

مهدی پروانه ظهر چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران بابیان اینکه شهرستان قوچان دارای ۱۳۸ اثر ثبتی بوده که ۴۸ اثر آن ملی و ۹۰ اثر نیز شناسایی‌شده و حفاظتی است، اظهار کرد: حمام‌های سرکاری، شازده خانم و سولاخی ها، بیمارستان طالقانی، خانه قدیمی بحرینی، حسینیه حاج کریمی، یخچال نمدمال‌ها و … نمونه‌هایی از این آثار هستند و در حال حاضر مرمت حمام سرکاری بااعتبار ۸۰۰ میلیون تومان در حال انجام است که پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان ادامه داد: مسؤولان باید در زمینه مرمت حمام‌ها اهتمام ویژه‌ای در اعتبارات داشته باشند، علی‌الخصوص حمام سرکاری که از مهم‌ترین حمام‌هاست و در مرکز شهر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت بیشتر حمام‌ها خصوصی بوده و آمادگی خود را مبنی بر کمک در تغییر کاربری به رستوران سنتی، حمام سنتی و. برای مالکین اعلام کرده‌ایم، افزود: با اعتبارات اندک که به این حمام‌ها تزریق می‌شود نمی‌توان آن را به شکل اولیه درآورد بر همین اساس باید مالکین و خیرین هم دلسوزانه پای‌کار بیایند.

 

ایجاد اولین مرکز آموزش صنایع‌دستی در قوچان

پروانه از ایجاد اولین مرکز آموزش صنایع‌دستی در قوچان بااعتبار ۴.۵ میلیارد تومان خبر داد و افزود: ۲۵۰ هنرمند فعال در حوزه صنایع‌دستی این شهرستان شناسایی شده‌اند و برای ۱۵ کارگاه مجوز فعالیت صادرشده است که بسیاری از هنرمندان مشغول فعالیت هستند.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان یادآور شد: فاز سوم این مرکز آموزشی بااعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال اجراست که پس از تکمیل نهایی هنرمندان می‌توانند در این ساختمان ۲ طبقه با زیربنای بیش از ۲۲۰ مترمربع علاوه برساخت و تولید صنایع‌دستی به عرضه و نمایش محصولات خود بپردازند.

وی تعداد آثار معنوی ناملموس ثبت‌شده به نام این شهرستان را ۱۲ اثر برشمرد و خاطرنشان کرد: بازی‌های بومی محلی، تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه ترک‌های شمال خراسان، موسیقی مقامی، گویش کردی کرمانجی و لالایی‌های کردی کرمانجی در این منطقه ثبت شده‌اند.

پروانه بابیان اینکه در حوزه گردشگری دو مجتمع خدمات رفاهی و ۳ رستوران بین‌راهی، یک واحد مهمان‌پذیر، یک واحد خانه مسافر و یک اقامتگاه بوم گردی در روستای دربادام این شهرستان دارای مجوز فعالیت هستند، گفت: یکی از بوم گردی‌های شهرستان دارای مجوز بوده اما بقیه تنها موافقت اصولی دارند و در استعلامات منابع طبیعی، جهاد و محیط‌زیست با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان مهم‌ترین معضل قوچان را عدم تبدیل نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به اداره و نداشتن چارت سازمانی دانست و تصریح کرد: قوچان شاخص‌های تبدیل نمایندگی به اداره را در سال ۹۸ کسب کرده است اما متأسفانه به دلیل بار مالی سازمان برنامه بودجه و اداری استخدامی با این موضوع موافقت نکرده‌اند در حالی که این مطالبه حق شهرستان قوچان است و نیازمند پیگیری مجدانه مسئولین شهرستانی و استانی است.

 

 

 

منبع: مهر

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: