|

تقویم قوم مایاها

دوشنبه, 30 بهمن,1402 - 10:35
تقویم مایا ها حداقل به ۵۰۰ سال پیش از میلاد برمی گردد و هنوز در برخی از مناطق قوم مایانشین استفاده می شود.
تقویم  قوم مایاها

هزارک -

با اینکه قوم مایا در توسعه دادن تقویم نقش بزرگی داشتند، دراصل آن را اختراع نکرده بودند. سیستمی مشابه آن که مربوط به اجداد کلمبیایی ها در مرکز آمریکا که قبل از مایاها بودند مورد استفاده بوده است.
چرخ هایی که کنار هم کار می کنند؛ تقویم قوم مایا سه تقویم اند که همزمان باهم کار می کنند: شمارش بزرگ، زولکین (تقویم مقدس) و هاب (تقویم شهری). هرکدام به شکل یک سیکل اند یعنی تعداد مشخصی از روزها باید طی شوند تا یک سیکل جدید شروع شود.
سه تقویم همزمان هم استفاده می شوند. زولکین و هاب روز را تعیین می کردند اما روی سال تاثیری نداشتند. برای تاریخ ابتدا شمارش بلند، سپس زولکین و بعد هاب به ترتیب نوشته می شدند. یک تاریخ مایایی به این شکل نوشته می شد:۱۳.۰.۰.۰ ۴ آهائو ۸ کومکو، که به ترتیب از راست به چپ تاریخ شمارش بزرگ، ۴ آهائو تاریخ زولکین و در نهایت ۸ کومکو تاریخ هاب است.

 

هاب:
هاب یک تقویم خورشیدی ۳۶۵ روزه است که به ۱۸ ماه که هرکدام ۲۰ روز و یک ماه فقط ۵ روز است. این تقویم دارای یک حلقه از تصاویر که هر کدام نماد یک ماه است. هر روز دارای یک عدد و تصویر مربوط به آن ماه است. این تصاویر نشان دهنده شخصیت ماه مربوطه اند.
هاب تقویمی دقیق نیست به دلیل اینکه دقیقا ۳۶۵ روز است و دراصل یک سال خورشیدی ۳۶۵.۲۴۲۱۹ روز است. امروزه برای جبران این موضوع هر ۴ سال یک بار ماه آخر سال یک روز بیشتر می شود.

 

زولکین:
این کلمه به معنای " پخش کردن روزها " است که به نام های تقویم الهی و دور مقدس هم شناخته می شود. این یک تقویم ۲۶۰ روزه که ۲۰ دوره ۱۳ روزه است که زمان عبادات و مراسم را مشخص می کرد. روزهای یک دوره از ۱ تا ۱۳ نامگذاری می شدند.

 

شمارش بزرگ:
شمارش بزرگ یک تقویم ستاره ای بود که برای مشخص کردن زمان های طولانی تر استفاده می شد. قوم مایا آن را " سیکل جهانی " می نامیدند. هر سیکل حدودا ۲۸۸۰۰۰۰ روز و تقریبا ۷۸۸۵ روز خورشیدی بوده است. مایاها معتقد بودند جهان در شروع یک سیکل نابود و دوباره ساخته می شود. این باور منجر به پدیده سال ۲۰۱۲ که بالاتر توضیح شد و همچنان برخی از پیشگویی ها با این فلسفه توضیح داده می شوند.

 

 

 

منبع: هزارک

ترجمه: صبا صدری

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: