|

کتولی یکی از لحن‌ها و رپرتوآرهای آوازیِ موسیقی مازندران است. مضمون شعرهای آن، بیش‌تر عاشقانه است و معمولاً جوانان آن را اجرا می‌کنند و عده‌ای برای این که به شور و هیجانِ کتولی بیفزایند، با «شواش»  یا «کلّه وَنگ » با خواننده همراه می‌شوند. پس از کتولی، ترانه‌ای شاد (کیجا جان)، برابر با حال و هوای مجلس خوانده می‌شود.


موسیقی اقوام

کتولی/لیلی جان/ دشتی حال katuli/lәyli jān/dašti hāl کتولی، از دو بخشِ بلند و کوتاه تشکیل شده است که از فراز و ارتفاعِ صوتیِ بالا شروع می‌شود و با «کل حال kәl hāl» پایان می‌یابد. اگر بخواهیم کتولی را با گوشه‌های موسیقی ردیف دستگاهی ایران، مقایسه کنیم، با گوشه‌ی حاجیانی منطبق است. کسی و مسنگه به معنی بزرگ و پهناور است که خلاصه‌ی مسنگه در فارسی باستان، مس شده که به ...
دوشنبه، 07 خرداد 1403 - 11:15
تعداد بازدید: 715
وی در سال ۱۳۷۳ با تشویق محمدرضا شجریان نخستین آلبوم کاست خود را به نام《تیه کال》، با تنظیم حسین فرهادپور، ارائه نمود. محبوبیت او بیشتر به دلیل شعرها و آهنگ‌های سراسر احساسی، همراه با تفکر موجود در پساپرده این آهنگ هاست که تصویری از فضای ایلیاتی را در فضایی کاملاً متفاوت، و با نگاهی جدید و انتقادی، به مخاطب القا می‌کند. او هنرمندی است که تمام تلاش خود را برای نشر فرهنگ‌های اصیل مردم لر به کار بسته‌ا...
چهارشنبه، 04 بهمن 1402 - 10:15
تعداد بازدید: 817
بالاخره روز عروسی فرا رسيد و اين جشن، شادی را به اوبه هديه كرد. مردم اوبه‌های اطراف نيز شاد و خندان و با قلبی آكنده از مهر و محبت نسبت به يول امان آقا، به محل عروسی روی آورده بودند. يول امان آقا، ياش‌ اولی (ريش سفيد) ده، با لباس فاخر و هيكل تنومند خود و با كلاه پوست برازنده‌اش، در جلو آلاچيق ايستاده بود و با قيافه‌ای شاد و خندان، به مهمانان خوش‌آمد می گفت. او كه مرد خير و نيكوكاری بود بعنوان ري...
چهارشنبه، 27 دی 1402 - 09:55
تعداد بازدید: 549
بنابراين از چوب درخت شمشاد اين ساز ساخته و نواخته می شد. دليل ديگر آن‌كه شغل اغلب مردم دامداری و دامپروری بوده است و چوپانان به دنبال گله برای آرامش دام خود با ساز شمشاد نواها‌ی كتولی را می نواختند تا همه گله با اين موسيقی دل‌نشين به چرای بهتر بپردازند و همچنين چوپان بی حوصله و بی قرار از كار نشود. لازم است بدانيم كه تمامی چوپانان و گالش ها در نواختن شمشاد مهارت كامل داشتند. مشخصات ساز ...
دوشنبه، 25 دی 1402 - 09:01
تعداد بازدید: 454
سوت ها آوازهايی هستند كه كلام شان مدح و ثنای شخصيت های اجتماعی _ تاريخی و يا توضيح زندگی پر تلاطم آن هاست كه عموماً در مركز و شرق مازندران خوانده می شود. سوت ها عموماً الهام يافته از زندگی و مبارزه يا غيانی است كه به خاطر ستم مضاعف زمين داران و ملاكان بزرگ و نيروهای حكومتی به مقابله برمی خاستند ، اگر چه تعدادی از اين افراد از لحاظ شخصيت اجتماعی ، چهره های نامطلوب و مخدوشی بودند ولی بر اساس سنت ها...
دوشنبه، 18 دی 1402 - 09:17
تعداد بازدید: 1065
“آی دوغدی” سرظهر به خانه‌اش برگشت و ديد كه چند مهمان انتظارش را می كشند. با آنان سلام و احوال‌ پرسی كرد و يک قوری چای سبز دم كشيده را جلوی مهمانان گذاشت و يكی را هم به پيش خودش كشيد. يكی از مهمانان سكوت را شكست و گفت: ـ خسته نباشيد، آی دوغدی آقا. ـ زنده باشيد فرزندانم. البته كشاورزی امسال زياد هم خستگی ندارد. خب كاری اگر داريد بفرماييد. ـ آی دوغدی آقا، ما از “قاضی او...
دوشنبه، 11 دی 1402 - 10:16
تعداد بازدید: 349
درهیچ جای کشور سازی با ویژگی های درک یافت نمی شود. درک از طرفی شبیه به یک دهل دو طرفه ی کوچک با بدنه ی استوانه ای کوتاه است و از طرف دیگر مانند دایره ای دو طرفه است. نواختن درک با دست و تکنیک های اجرایی اش آن را بیشتر به خانواده ی دایره نزدیک می کند. درک بدنه ای دو جداره دارد و این ویژگی به علت داخل شدن دو دایره ی مجزا در یکدیگر است. یکی از دایره ها بزرگتر از دیگری است به طوری که دایره ی کوچکتر د...
چهارشنبه، 06 دی 1402 - 10:27
تعداد بازدید: 541
نوع ساختمان چوغرو به صورتی است که نواختن را بسیار مشکل می نماید و حتی انتظار صدای قابل قبولی را هم از این ساز نمی توان داشت، ولی بااین حال نوازندگان، این ساز را بامهارت می نوازند وصدای قابل قبولی راهم ایجادمی کنند. متاسفانه این ساز در رده ی سازهای درحال انقراض می باشد. چوغرو در روستاي بيدخون مَرغَك بم marqak شناسایی شده و در هنگام رقص و پايكوبی نواخته می شود. پوست چوغرو از جنس پوست بز يا گوسفند م...
دوشنبه، 04 دی 1402 - 10:15
تعداد بازدید: 543
استان کرمانشاه را به واسطه داشتن آواهایی مانند مور، هوره و سیاه چمانه مادر آواهای اصیل ایرانی می دانند و مور به عنوان یکی از آواهای اساطیری ایران بهمن ۱۳۹۳ در لیست میراث معنوی ایرانیان به ثبت رسید. خاستگاه مور در اطراف رودخانه سیمره و مناطق لک نشین استان کرمانشاه است هرچند در سایر مناطق استان های لرستان و ایلام هم توسط زنان و مردان اجرا می شود و در عین حال قدمت این آوا به روزگاران باستان می رسد...
دوشنبه، 13 آذر 1402 - 08:51
تعداد بازدید: 564
در این اجرا علاوه بر لاک لگن، ساز‌های گوشاخ، گوکل، کرنا، غرنه، نقاره و سرنا هم استفاده شده است. منبع: سایت فرارو کلیپ: آپارات عصر ایران
پنجشنبه، 25 آبان 1402 - 10:49
تعداد بازدید: 597
صفحه 1 از 8ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  6  7  8  بعدی   انتها   

عضویت در خبر نامه