|

پژوهشگر موسیقی آیینی: ساز دف بیش از هفت هزار سال قدمت دارد

دوشنبه, 05 تیر,1402 - 14:38
محقق و پژوهشگر موسیقی آیینی ایران گفت: دف یک ساز عرفانی باستانی است که قدمت آن به دوران سومر و بیش از هفت هزار سال پیش می‌رسد.

هزارک -

ئاسو نادری روز یکشنبه در حاشیه دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» در گفت وگویی اظهار کرد: ساز دف در دوران باستان در پرستش‌گاه نواخته و پوست آن از حیواناتی که قربانی می‌شدند، تهیه می‌شد.

وی با اشاره به اینکه چوب و پوست که با آن دف ساخته می‌شود هر ۲ برگرفته از طبیعی هستند و همین امر هم بر تقدس دف افزوده است، افزود: در دوران باستان بیشتر دف‌نوازان زن بودند و بانو «آننا» اشعار خود را همراه با دف می‌خواند و دف‌نوازی در دوران باستان بیشتر در اماکن مذهبی رایج بود.

این مدرس دف و محقق موسیقی آیینی ایران گفت: در دوران اسلامی نیز باز هم دف به نوان یک ساز مقدس در خانقاها و تکایا نواخته می‌شد و ساز دف هنگام خواندن اشعار در مدح و ثنا پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) (مولودی‌خوانی) به کار می رفت.

وی اضافه کرد: در مناطق غرب ایران نیز دف نوازی به عنوانی سازی خانقایی توسط نوادگان شیخ عبدالقادر گیلانی گسترش پیدا کرد و در محافل خانقایی و ذکر دارویش از این ساز استفاده می‌شد.

نادری یادآور شد: در دوره معاصر ساز دف علاوه بر دارویش خانقاها و تکایای مذهبی طرفدارانی در بین سایر هنرمندان نیز پیدا کرد و گروه‌نوازی و تک نوازی دف در بین مردم رایج شد و هم اکنون هزاران دف‌نواز در ایران و سایر کشورهای اسلامی در این رشته فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در بسیاری از مناطق استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه نیز دف طرفداران خاص خود را دارد و شهر سنندج (مرکز استان کردستان) به عنوان پایتخت دف جهان شناخته شده است.

 

 

دومین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای رحمت» که به مناسبت عید قربان و گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت سوم و چهارم تیر ماه در تالار وحدت شهرداری مهاباد در حال برگزاری است.

در این جشنواره ۴۱ اثر از ۱۳ استان کشور در چهار بخش گروه‌نوازی، مولودی‌خوانی، تک نوازی و ۲ نوازی با هم رقابت می‌کنند.

ساز دف در بین مردم مناطق کُردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌ و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند.

این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است که در دوره اسلامی ایران، برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن بکار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد، روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

 

 

 

منبع: ایرنا


چند رسانه ای
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: