هزارک - کنسرت موسیقی گروه «یگانه» با اجرای قطعاتی از موسیقی شمال خراسان به سرپرستی و آهنگسازی محمد یگانه اول خردادماه ۱۴۰ در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه رفت. محمد یگانه فرزند استاد بزرگ موسیقی شمال خراسان، محمد حسین یگانه و نخستین فردی است که داستانهای شاهنامه را با موسیقی شمال خراسان روایت و از حدود سی سال پیش این فعالیت را آغاز کرده است. در کنسرت یاد شده که در دو بخش اجرا شد در ابتدا داستان تهمینه شامل وصال رستم و تهمینه، تولد سهراب، نبرد سهراب و رستم، کشته شدن سهراب و حمل تابوت سهراب توسط تهمینه اجرا شد و در بخش دوم نیز برخی مقامهای شمال خراسان از جمله گل باران، درنا، یکه سوار، لیلا و ... به اجرا درآمد. در بخش اول این کنسرت همچنین فرشاد جودکی، بخشهایی از داستان رستم و سهراب را به شیوهی نقالی اجرا کرد.
سایت هزارک در حاشیه این کنسرت گفتگویی داشت با محمد یگانه درباره انگیزه خود از اجرای موسیقی مقامی خراسان با اشعار شاهنامه، انتظار و ضبط این آثار و وضعیت آموزش موسیقی مقامی.
محمد یگانه، استاد پیشکسوت دوتارنوازی شمال خراسان درباره آغازآشناییاش با این ساز و موسیقی مقامی خراسان گفت: این ساز سه نسل در خانوادهی ما قدمت دارد. از کودکی توسط پدرم استاد محمدحسین یگانه با موسیقی آشنا شده بودم. شغل پدرک آرایشگری بود و هر وقت به مغازه او میرفتم هنرمندانی بودند که ساز میزدند و موسیقی در آنجا همیشه جریان داشت. خودم هم به تشویق پدر از سن ۱۲ سالگی شروع به نواختن دوتار کردم و مقامها مختلف را نزد او آموختم.
محمد یگانه درباره انگیزه خود در خصوص تنظیم و روایت داستان های شاهنامه با مقام های شمال خراسان گفت: دوتار شمال خراسان لحن حماسی دارد و به شیوهی روایتگویی است. این موسیقی با اشعار حکیم توس عجین است. حدود ۲۸ سال پیش بصورت تصادفی با یکی از دوستان شاهنامهپژوه، داستان تهمینه را میخواندیم که این در ذهنم جرقهای زد و شروع به این کار کردم؛ و برای اولین بار داستانهای شاهنامه را با مقامهای خراسان روایت کردم.
این هنرمند پیشکسوت و بخشی شمال خراسان گفت: تاکنون داستان سیاوش (از تولد تا از آتش گذشتن او)، داستان تهمینه(ازعشقش به رستم تا حمل تابوت سهراب) و داستان ضحاک را با مقامهای شمال خراسان روایت کردهام؛ غم و شادیها، جنگها، عشقها و دیگر فراز و فرودهای این داستانها را با مقامهایی که در موسیقی شمال خراسان منطبق است تنظیم کردهام.
یگانه در خصوص ضبط و انتشار مجموعه شاهنامهخوانی با مقامهای شمال خراسان گفت: تاکنون تنها توانستهام یکی از این داستانها را ضبط کنم و فرصت ضبط دیگر داستانها را نداشتهام زیرا برای این کار باید تمام فعالیتهای خود را تعطیل کنم تا این روایتها بدرستی اجرا و ثبت شود. برای این کار نیاز به حمایتهایی وجود دارد ولی متاسفانه از موسیقی حمایتی نمیشود.
وی در خصوص دیگر فعالیتهای خود در موسیقی افزود: من عاشق موسیقی هستم و برای موسیقی، معلمی در آموزش و پرورش و همچنین شغل آرایشگری را ترک کردم و سالهاست در آموزشگاهم مشغول تدریس هستم و در کنار آن دوتارسازی را نیز ادامه دادهام. در دوتار سازی نیز از الگویی که پدرم ساخته تبعیت میکنم.
محمد یگانه در خصوص استقبال جوانان از موسیقی مقامی شمال خراسان گفت: وظیفه من این است که هر چه بلدم به شاگردان یاد بدهم تا این مقامها فراموش نشود. خوشبختانه استقبال جوانان بسیار خوب است و جوانان مستعدی دنباله روی موسیقی شمال خراسان هستند اما باید تلاش کنند و بیشتر یاد بگیرند تا این مقامها را بدرستی آموزش دهند و روایت کنند.
محمد یگانه در پایان سخنانش با اشاره به کم توجهی به پیشکسوتان موسیقی نواحی گفت: پیشکسوتان فرهنگ این مردم را زنده نگه میدارند به همین دلیل باید حمایت بیشتری ازآنها بشود نه اینکه بگذاریم کسی از دنیا برود و بعد قدر آنها را بدانیم.
منبع: هزارک