|

استاد حاج غلام لشنی زند

دوشنبه, 24 مهر,1402 - 08:56
استاد حاج غلام لشنی زند سال۱۳۱۹ در روستای دریژان علیا ازتوابع شهرستان دورود دردشت سیلاخور دیده به جهان گشود. این هنرمند فقید ساز سرنا را در محضر پدرشان یعقوب که نوازنده نامی و چیره دستی در ساز کمانچه بود و نیز از عمویشان صفرعلی در نوجوانی نوازندگی را آموخت.

هزارک -

استاد لشنی مقام‌های موسیقی لرستان را با تکنیک و بیان شخصی خود و جمله پردازی‌های دقیق و مقطع و تدوین زیبای جملات بداهه و انتخاب و گردش ملودی‌های جذاب و متناسب بارسوم جشن وعزا که درسرنانوازی لرستان ازاهمیت ویژه‌ایی برخوردار است درنهایت پختگی می‌نواختند.

ایشان بااین‌که کشاورزی موفق وپرتلاش بود واز این شغل شریف وپرزحمت امرارمعاش می‌کرد. همواره در مراسم جشن و شادی مردم سرزمین خود حضوری عاشقانه و بدون چشمداشت مالی داشت. ایشان نقل می‌کرد: قبل ازعزیمت به سفرحج، نگران این موضوع بودم که آیا پس ازبازگشت ازسفر اگردر شادیهای مردم دوباره هنرنمایی کنم محل اشکال شرعیست یاخیر…

برای همین با دوست روحانی  ساکن قم ملاقات کردم و این نگرانی را باایشان مطرح کردم که ایشان گفت جای هیچ نگرانی نیست و شما باخیال راحت به سفرحج برو و پس ازآن نیزمانند قبل درمراسم شادی وغم مردمان سرزمینت شرکت کن....

وی در جشنواره های متعددی از جمله جشنواره‌ی موسیقی نواحی چهار محال بختیاری..

جشنواره سرنا نوازی زاگرس‌نشینان تاریخ ۱۳۹۷/۹/۲۰

جشنواره بروجن

جشنواره‌ی شاهنامه خوانی

مقام نوازی

شعرخوانی

و بیش‌تر همایش‌های موسیقی شهرستان دورود و‌ مناطق زاگرس نشین حضور مستمرداشت.

خوشبختانه موسیقی بخش جدایی ناپذیرخانواده استادغلام می‌باشد، بطوری‌که هم اکنون فرزندان ونوادگان ایشان همگی بطورجدی مشغول نوازندگی موسیقی هستند.

در این روزها که خوشبختانه گرایش به نوازندگی سازهای محلی به‌ویژه سرنا بااقبال فراوانی روبروست نواخته‌های استادحاج غلام لشنی درکنار نواخته‌های دیگربزرگان سرنانوازی لرستان بعنوان الگو و منبع آموزشی مورد استفاده عاشقان این سازاست.

ایشان درسن۸۳ سالگی در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۱۶  براثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

یادشان گرامی..

 

 

هستی زند

منبع: هزارک

 


چند رسانه ای

نظر بینندگان
محمدکردی
دوشنبه, 24 مهر,1402
یادشان گرامی
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: