|
معرفی منبت کاران آباده

غلام حسین حیدرپناه 

دوشنبه, 20 دی,1400 - 09:57
استاد غلام حسین حیدرپناه متولد در شهر آباده در 1307، پس طی دوره کودکی، در هفت‌سالگی شاگردی منبت را آغاز می‌کند و طی 20 سال زیر دست استادانی چون حسین رضانیا و جواد صنیعی کار منبت فرا می‌گیرد و در سال 1327 کارگاه خود را در خیابان امام روبروی باغ ملی (مهمانسرای شهرداری) آباده تأسیس می‌کند.
غلام حسین حیدرپناه 

هزارک -

 استاد در سال 1350 یا 1351 به مدت یک ماه در اردوهای رامسر به دانش‌آموزان منبت تدریس می‌کند و تدریس وی موفقیت‌آمیز بوده است اما در سال‌های بعد چون کم‌لطفی مسئولان اداره فرهنگ و هنر آن زمان را می‌بیند که می‌گویند هزینه سفر را خود بپردازد از این نظر این استاد از رفتن اردوی رامسر چشم‌پوشی می‌کند.

سینی کار استاد حیدرپناه

پشت سینی نام سازنده و تاریخ اسفند 1366 آمده است.

(تاریخ عکس‌برداری: 31 تیر 1389)

استاد حیدرپناه در کارگاه سنتی خود در حال ساخت تخته‌نرد

قلمدان کار استاد حیدرپناه (تاریخ عکس‌برداری: 31 تیر 1389 )

استاد حیدرپناه از سال 1385 تمایلی پیدا می‌کند که تولید قاشق افشره‌خوری را آغاز نماید از این نظر با چوب گلابی دو نوع قاشق افشره‌خوری در اندازه بزرگ به درازای 29، پهنای کپه 5/6 و گودی کپه 5/4 سانتی‌متر و در اندازه کوچک به درازی25، پهنای کپه 5 و گودی آن 3 سانتی‌متر می‌سازد.

این استاد سه طرح ساده برای دسته مشبک قاشق‌ها داردکه طرح گل‌ساده است. طرح رابا خاکه زغال روی دسته پیاده می‌کند و با مته برقی نوک نازک سوارخ‌های مشبک را ایجاد می‌کند و با لیسه گرد که برای این کار ساخته کپه آن را گود می‌کند و به دسته می‌چسباند. پس از انجام کار لاک و الکل به آن می‌زند و پس خشک شدن آماده برای فروش می‌باشد.

 هر قاشق 36 ساعت کار دارد و اگر در هفته روی قاشق کار کند دو عدد بیشتر نمی‌تواند بسازد. در حال حاضر (تابستان 1389) هر قاشق را سی‌هزار تومان می فروشد.

 با توجه به مته برقی و نوع چوبی که با چوب قاشق‌های قاجاریه تفاوت دارد و هم‌چنین طرح بسیار ساده روی دسته قاشق این استاد به هیچ‌وجه قابل مقایسه با قاشق‌های منبت دوره قاجاریه نمی‌باشد.

قاشق‌های کار استاد حیدرپناه

(تاریخ عکس برداری: 31 تیر 1389)

 

 

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: