|

آئین بیدخوانی در فرهنگ موسیقایی منطقه کتول / استان گلستان

یکشنبه, 30 شهریور,1404 - 11:34
رایج‌ترین نوع آواز در منطقه‌ی کتول، بید‌خوانی (بیت خوانی) است كه بیشتر به وسیله‌ی مردان اجرا می‌شود. واژه‌ی «بیت»، در كتولی به شكل «بید bid» تلفظ می‌شود. این آیین اصیل، یكی از نمادهای هویتی كتولی‌ها ست.

هزارک -

«بیت خوانی»، «دوبیتی خوانی»، «چاربیتی خوانی» یا «چاربیدی خوانی» انواعی از اجرای آوازی هستند که به اَشکال مختلف در برخی از نواحی ایران متناسب با گویش ها و مقام های خاص آن مناطق اجرا می شوند.

در منطقه ی کتول به این شیوه ی آواز ، «بیدخوانی» می گویند که بر اساس ردیف آوازی موسیقی مقامی کتولی و با دوبیتی های کتولی خوانده می شود . «بیدخوانی» با شیوه ی خاصی از نشستن اجرا می گردد و «بیدخوان» از كشمكش انسان با زندگی و طبیعت و رازهای درونی‌اش روایت می‌کند .

همان گونه که پیش تر توضیح داده شد قدیمی ترین آوازهای موسیقی منطقه ی کتول، برگرفته از نوع کار و سبک زندگی مردم این ناحیه بوده است .

چوپان ها و گالش ها به هنگام کار برای رفع خستگی خود و آرامش دام ها ، نواهایی را با ساز شمشاد و نی می نواختند و یا آوازهایی را با خود زمزمه می کردند . «بیدخوانی» نیز یکی از هنرهای آن ها بوده است . این آوازها همواره و در همه ی مراحل کار و تلاش دامداران و کشاورزان اجرا می شده است. چنانکه این الحان و نغمه ها
آرام بخش جان و موجب افزایش توان و کیفیت کار آنان بود.

 

کاربرد دیگر «بیدخوانی»، اجرا در مراسم جشن و سرور بوده است. در منطقه‌ی کتول رسم بر این است که در جشن‌ها، عروسی‌ها و شب نشینی‌ها ( شُونِشینی/ شونیشت) هنرمندان گردهم آمده و با سازهایی همچون نی ، دوتار ، کمانچه و آواز خویش به مجالس و محافل رونق می‌بخشند و حاضران از هنر آن‌ها لذت می‌برند.

 

مقام های مورد استفاده در بیدخوانی 

 هِرایی (‌herāi )  
 راستِ مِقام ( rāste meqām )
 کَلّه کَش (kalle ka"s"  ̅)
 ریزِمِقام ( rize meqām )

شیوه های اجرای بیدخوانی 

 تك‌خوانی (tak xāni)
 گلو به گلوخوانی (galu be galu xāni)
 نی‌بید (ni bid) : نی و آواز 
 دِتاربید    (detār bid) : دوتار و آواز 
 كِمانچه‌بید (kemānc ̅e bid) : کمانچه و آواز 
 
پژوهش : محمدرضا برزگر
سایت هزارک

 


چند رسانه ای
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: