|

«جشن فردینماشو» در مازندران پیوند دهنده نسل دیروز و امروز +فیلم

دوشنبه, 19 شهریور,1403 - 10:37
جشن "فردینماشو "با همت جمعی از جوانان و فرهیختگان و اهالی روستای کندلوس بخش تاریخی کجور نوشهر با هدف حفظ و احیای فرهنگ و سنن و آداب و رسوم گذشته برگزار شد.

هزارک -

جشن فردینماشو که پیوند زنده نسل دیروز و امروز بوده چند سالی است در بخش کجور نوشهر برگزار می شود و این جشن مازندرانی روز گذشته /جمعه/ نیز با استقبال گسترده مردم منطقه، حومه و اقصی نقاط کشور روبرو شد.

این جشن سنتی به همراه سایر آیین های بومی منطقه در مجموعه فرهنگی و تاریخی کندلوس کجور برگزار شده که نوای زیبا و دلنشین طبل و سرنا و رقص محلی، فضای این مجموعه جلوه‌ای خاص بخشیده است.

در حاشیه این جشن که یکی از آیین های سنتی روستای کندلوس محسوب می‌شود علاوه بر برپایی غرفه های صنایع دستی و برنامه های متنوع و مختلف محلی از جمله بازی های محلی، کشتی محلی، جشن عروسی به سبک سنتی از دیگر برنامه های این جشن بوده است.

پخت آش محلی دوغ و زرشک و نان محلی توسط بانوان پرتلاش روستا و پذیرایی از مهمانان بخشی از برنامه های این روز بوده است.

 

«جشن فردینماشو» در مازندران پیوند دهنده نسل دیروز و امروز +فیلم

 

جشن فرینماشو از 26 نوروز ماه طبری تا 2 مرداد همراه با آغاز سال طبری است و پدران ما در گذشته های خیلی دور حتی در ایران قبل از اسلام این پنج روز را جشن می گرفتند. این عید زمانی که خیام نیشابوری آمد و تقویم را جابجا کرد از دوم مرداد به نوروز فروردین انتقال یافت و همانجا ماند.

در زمان حاضر جشن فردینما در جای جای مازندران از جمله در روستاهای بابل، نور، ساری و سوادکوه برگزار می شود.

نام ماه های طبری هم عبارت از؛ فردینه ماه، کرچه ماه، هر ماه، تیر ماه، ملار ماه، شروینه ماه، میر ماه، دونه ماه، ارکه ماه، د ماه، وهمنه ماه و نوروز ماه است.

 

 

 

منبع: ایرنا


چند رسانه ای
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: