هزارک - مضامین اشعار این آیین در ستایش پروردگار، مدح شاهان و امیران و در توصیف بهار و جلوههای آن، ضمن اینکه در بخش پایانی نیز ستایش و تکریم صاحبان منازل جهت اخذ صله و انجام بوده است.
با پذیرش اسلام از سوي ایرانیان، نوروزخوانان مضامین آن را با اعتقادات و باورهای نو یافته مردم کشورمان همسو و هماهنگ کردند.
نوروزخوانان، خنیاگران گمنام و دورهگردی بودند که از حدود پانزده روز مانده به نوروز، براد هر خانهای بهار را نوید میدادهاند. این خنیاگران، تنها یا در قالب گروههای دو، سه و چهار نفره حرکت میکردند اما مرسومترین آن دو نفره بود. از جمله خصوصیات مهم نوروزخوان براههخوانی و داشتن حافظه قوی بوده است. کار آنان با فرا رسیدن بهار و آغاز سال نو تقریباً به پایان میرسید.
در نوروزخوانیها از الحان و نغمات گوناگون برخوردارند، از همین رو ساختار موسیقی نوروزخوانیهای مختلف البرز نسبت به هم متفاوتند. باید توجه داشت برخی از گونههای نوروزخوانیهای متأخر که در چهارگاه، بیات ترک، شور و دشتی خوانده شدهاند، به شدت تحت تأثیر موسیقی دستگاهي ایران قرار دارد. این تأثیر که فرایند گسترش موسیقی ردیفی ایران از طریق تعزیه و برخی دیگر از انواع موسیقی مذهبی میباشد، موجب پیدایش این دسته از نوروزخوانیها شده است.
با این همه، گونههایی از این الحان در چهارگاه، به دلیل بافت ویژه ملودی و تزیینات و تحریرها، ناشی از حسن و زیباییشناسی بومی است. نمونههای موجود نوروز خوانی در دو گاه، سهگاه و شور نیز از نظر ساخت نغمه پیوندهای عمیقی با موسیقی نواحی البرز دارد. شکوه و زیبایی شعر، ساختار ساده و بی پیرایه نغمات و قدرت مثال زدنی نوروز خوانان البرز در اجرای این نغمات موجب گردید، تا گونههای مختلف نوروز خوانی این مناطق، نوروزخوانان را تحت تأثیر یکدیگر و لحنهای مختلف قرار دهد و از این راه ترکیب زیبایی به وجود آید که مورد استقبال مردم همه مناطق یاد شده قرار گیرد.
علاوه بر نوروزخوانی با مایگیها و پردههایی که قبلاً از آنها یاد شده، ملاحظه تعداد قابل توجهی نوروزخوانی در شوشتری، همایون، دشتی، اصفهان و ترک حکایت از تأثیری است که نوروزخوانان جنوب البرز در منطقه شمالی به جای گذاردند.
منابع شفاهی گواه این موضوع هستند که در طول تاریخ نوروزخوانان طالقانی، دامغانی و شاهرودی با عبور از ارتفاعات البرز به سوی شمال سرازیر شده و به اجرای این آیین پرداختند. از همین رهگذر آنها علاوه بر فراگیری و انتقال الحان نوروزخوانیهای شمال به جنوب البرز، بسیاری از الحان و نغمات موسیقی مربوط به جنوب البرز را نیز در مناطق شمالی گسترش دادند. این نوع نغمات در نمونههایی از نوروزخوانیها تبلور یافت که ساختار آنها اساساً با ساختار و مایگی موسیقی شمال البرز متفاوت است. میتوان تصور کرد که رواج این گونه الحان ناشی از نفوذ نوروزخوانیها و یا نغمات مناطق مرکزي ایران همچون فارس، اصفهان و خراسان به جنوب البرز بوده و نوروزخوانان کومشی آنها را از مجریان این آیین در مناطق فوق دریافت نموده و رفتهرفته در صفحات شمالی البرز و به ویژه استرآباد، مازندران و گیلان گسترش دادند.
از همین رو از یک سو شاهد تأثیر نوروزخوانیهای شمال به جنوب البرز و احیاناً برخی نواحی دیگر ایران هستیم و از دیگر سو شاهد تعداد قابل ملاحظهای از الحان مربوط به این مراسم در جنوب البرز می باشیم که متعلق به دیگر اقوام و مناطق کشورمان است.
به طور طبیعی موسیقی آن دسته از نوروزخوانیهایی که دارای مایگی شور و رشتی است، بومی منطقه هستند. با این حال، نمونههای نادری در شوشتری و همایون نیز شنیده شده است. نمونههای شوشتری و همایون بیشتر توسط نوروز خوانان کومشی
(استان سمنان) به مناطق شمالی البرز آورده شده، که احتمالاً موسیقی آنها نیز بر گرفته ازایلات مهاجر«با سری فارس» است که از دیرباز در سر کویر و یا حاشیه جنوبی استان سمنان پراکنده بودهاند.
بررسی فرم و ساختار آهنگهای فوق مبین این نکته است، که اگر چه فواصل اصلی آهنگهای مذکور در انطباق با شور و یا سهگاه است، اما این گونه ملودیها در برخی از ویژگیهای خود با موسیقی بومی شمال البرز همانند هستند. این گروه از نغمات از نظر حالات، تزیینات و لغزشها و لرزشها از موسیقی مازندران و گیلان تأثیر پذیرفتهاند. نوروزخوانان در پراکنده کردن برخی از نغمات و الحان موسیقی بومی مناطق و همچنین دستگاهي ایران از نقطهای به نقطه دیگر دانست. اینان از طریق اجرای این مراسم موجب استمرار و ادامه موجودیت بخشی از موسیقی ایران شدند.
نوروزخوانی از نظر فرم بدین گونه است:
_ توصيف بهار و ستایش پروردگار
_ مدح امامان و اولیاء، دوازده امام، مدح پیامبران (سرگذشت حضرت ابراهیم، حضرت محمد، حضرت یعقوب، حضرت یوسف).
_ نقلهای مأخوذ از کتب آسمانی، نقلهای اسطورهای دینی مانند داستان آدم و حوا داستان کشتی نوح، داستان نبرد علی(ع) با اژدها، داستان عصای موسی.
_ حوادث وقایع کربلا مانند سرگذشت حضرت عباس، شهادت امام حسین، شهادت حضرت قاسم، شهادت حضرت رقیه، شهادت حضرت علی اکبر، وفات حضرت زینب، شهادت حضرت علیاصغر، شهادت حضرت سکینه.
_ حوادث و وقایع مربوط به امامان، شهادت امام موسی، شهادت امام رضا، شهادت امام زین العابدین، و شهادت امام حسن.
_ طلب انعام و مدح صاحبان خانه، طلب خیر و برکت برای اعضا خانواده.
_ استفاده از هجو، طنز، هزل.