|

جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی در بیرجند آغاز به کار کرد

یکشنبه, 25 شهریور,1403 - 10:46
دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی "آوای کویر" با حضور هنرمندانی از استان‌های شرق کشور در بیرجند آغاز به کار کرد.
جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی در بیرجند آغاز به کار کرد

هزارک -

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، مراسم افتتاحیه این جشنواره روز شنبه در اردوگاه یادگاران امام (ره) بهلگرد بیرجند برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر با حضور داوران برجسته از استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و جمعی از هنرمندان در حال برگزاری است.

علی فرخنده افزود: در این جشنواره هنرمندانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان حضور دارند.

وی بیان کرد: ۱۴ گروه موسیقی با ۳۸۲ هنرمند در دومین جشنواره آوای کویر شرکت کردند که ۲۰۰ هنرمند به مرحله نهایی راه یافته‌اند و به مدت سه روز با هم به رقابت می‌پردازند.

نماینده هیات داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور نیز در این مراسم گفت: اکنون با فعالیت سال‌های اخیر، موسیقی به سمت موسیقی سیستماتیک و مکتبی پیش می‌رود و تبدیل به یک نظام و دانش شده که اتفاق بزرگی است.

احمد صدری ضمن قدردانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان حنوبی برای برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی بیان کرد: تعداد هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره بسیار امیدوارکننده است.

وی از توجه جوانان به موسیقی اقوام برای زنده نگهداشتن آن پس از درگذشت پیشکستوتان این عرصه گفت و تصریح کرد: موسیقی در واقع انتقال یک فرهنگ را به دوش می‌کشد و نحوه و منش زندگی را با خود به همره دارد.

رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور توجه به هویت فرهنگی از رهگذر موسیقی مقامی و نواحی را یادآور شد و افزود: خراسان جنوبی این همت را انجام داد تا جشنواره را برگزار کند و در واقع بهانه‌ای برای جمع شدن هنرمندان و پژوهشگران برای تبادل اطلاعات هنری است.

وی با بیان اینکه این اتفاق باید از درون هنرمندان برای حفظ موسیقی مقامی رخ دهد تا تعامل و همکاری مسئولان نیز برانگیخته شود گفت: امیدوارم جشنواره‌های موسیقی نواحی سال به سال تخصصی تر شود و در کنار آن پژوهشگران این عرصه حضور یابند.

صدری با اشاره به تحول در موسیقی نواحی طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: امیدواریم از رهگذر این گونه جشنواره‌ها که حالت مسابقه‌ای دارد بتوانیم بیشتر به این موارد با حضور پژوهشگران بپردازیم.

معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: در این دوره از جشنواره با حمایت ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیرخانه قرارگاه شهید آوینی و دفتر موسیقی علاوه بر گروه نوازی، از هنرمندی تک نوازان و نیز در بخش آواز از هنرمندان بهره خواهیم برد.

سید علی زمزم افزود: دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی به میزبانی استان برگزار می‌شود و فراخوان آن از اوایل سال جاری برای تمامی استان‌ها ارسال شد.

وی با بیان اینکه اولین جشنواره سال ۱۳۹۶ با حضور چهار استان برگزار شد و هفت سال بین دو جشنواره فاصله افتاد گفت: بخش آواز زیر ۱۸ سال به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت برگزار نمی‌شود، بخش آواز بالای ۱۸ سال ۲۰ شرکت‌کننده داشتیم که ۱۱ نفر به مرحله نهایی راه یافتند و در بخش ساز دوتار ۱۸ نفر زیر ۱۸ سال و ۱۹ نفر بالای ۱۸ سال در مرحله پایانی رقابت می‌کنند.

 

 

 

منبع: ایرنا

عکس از: وحید خادمی

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: