|

غذاهای محلی مازندران

شنبه, 11 دی,1400 - 15:01
مازندران علاوه بر طبیعت زیبا و بینظیرش، غذاهای خوشمزه‌ای هم برای گردشگرانش دارد. اگر از دستپخت گیلانی‌ها خوشتان می‌آید، قطعاً غذای مازندرانی‌ها را هم دوست خواهید داشت. با این که تنوع غذاهای مازندرانی زیاد است اما تعداد زیادی از غذاهای دو استان گیلان و مازندران با هم مشترک است.
غذاهای محلی مازندران

هزارک -

 

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر یکی از اصیل‌ترین غذاهای مازندران است که خیلی هم اعیانی به شمار می‌رود. این غذا را معمولاً در مهمانی‌ها می‌پزند و در مجالس مهم سرو می‌شود. برای پخت این غذا شکم یک مرغ درسته را خالی می‌کنند و با مواد مخصوص پر می‌کنند. این مواد مخصوص از سبزیجات، پیاز داغ، اناردون، گردو، زرشک یا آلوچه، قیسی، آلو و آب نارنج تشکیل می‌شود. به جای مرغ می‌توان از اردک یا خروس هم استفاده کرد. پختن یک مرغ کامل در حالی که گوشتش کاملاً نرم شده باشد، کار هر کسی نیست.

 

کدو بره

یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران کدوبره است که خیلی هم سالم و لذیذ است. اگر گیاهخور باشید عاشق این غذا خواهید شد. ترکیبی از کدوی سبز و سیب‌زمینی این غذای خوشمزه را می‌سازد. البته مواد دیگری مثل گوجه فرنگی، تخم مرغ، سیر و پیاز هم در این غذا حضور دارند. اگر با کدوی تازه این غذا را بپزید، طعم آن عالی خواهد شد.

 

کهی پلا یا کئی پلا

نام کهی پلا یا کئی پلا شاید برای شما کمی عجیب به نظر برسد و برایتان ناآشنا باشد. اما برای اهالی مازندران مژده یک غذای خوش‌طعم و لذیذ را خواهد داد. در لهجه مازنی به کدو حلوایی، کهی یا کئی می‌گویند. کلمه پلا هم همان پلو معنی می‌شود. با این تفاسیر می‌توانید متوجه شوید که کهی پلا دقیقاً چجور غذایی است. در این غذای خوشمزه مازندرانی علاوه بر کدو حلوایی، پیاز، گوشت چرخکرده، برنج، زیره، زردچوبه و ادویه‌های دیگر می‌ریزند.

 

خورشت ناردون

به طور کلی در شهرهای شمالی ایران، غذاهای زیادی با طعم ترش پیدا خواهید کرد. خورشت ناردون یک از همین غذاهای ترش و خوشمزه است. مثل سیر که عضو اصلی غذاهای گیلانی بود، اناردون هم یکی از پایه‌های ثابت تمام غذاهای مازندرانی است. برای تهیه خورشت ناردون، ابندا مرغ را حسابی سرخ می‌کنند. در کنار آن اناردون و پیاز داغ و رب انار را هم سرخ می‌کنند. حالا وقتش است که این مواد را با هم ترکیب کنیم و بپزیم. اگر دوست ندارید خورشت ناردون شما خیلی ترش شود، می‌توانید از کمی شکر برای شیرین‌تر شدن آن کمک بگیرید. خورشت ناردون را با برنج اعلای ایرانی نوش جان می‌کنند.

 

اکبرجوجه

مازندران یکی از گردشگر‌ پذیر‌ترین استان‌های ایران است. هر وقت از سال که به شهرهای این استان سفر کنید گردشگران زیادی را می‌بینید که در جنگل، ساحل، دریا و بازار شهرهای آن مشغول تفریح و خوش‌گذرانی‌اند. بوی کباب، جوجه‌کباب،‌ خورشت‌های شمالی و سبزی‌های تازه هوش از سر همه می‌برد. یکی از بهترین غذاهایی که می‌توانید در رستوران‌های شهرهای این استان میل کنید اکبر جوجه است.

برای درست کردن این غذا که بیشتر در شهر گلوگاه پخته می‌شود از مرغ سرخ شده و رب انار ترش و اصیل مازندرانی استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

منبع: اتاقک

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: