|

غذاهای محلی یزد

شنبه, 11 دی,1400 - 14:05
در زیبایی شهر یزد هیچ چون و چرایی نمی‌توان آورد. شهری که بافت تاریخی آن خانه‌های یک دست و یک رنگ دارد و بادگیرهای آن از دور به همه گردشگران سلام می‌کنند. گنبد و گلدسته‌های مساجد یزد از دور خودشان را به همه نشان می‌دهند و مذهبی بودن مردم یزدی را به رخ می‌کشند. از جاذبه‌های تاریخی و فضای شهری زیبای یزد که بگذریم، باید سراغ غذاهای خوشمزه‌اش برویم.
غذاهای محلی یزد

هزارک -

 

کوفته‌های یزدی

درست که کوفته یکی از غذاهای معرف تبریزی است اما در شهرهای دیگری مثل یزد هم کوفته به عنوان غذاهای محلی پخته می‌شود. یزدی‌ها چهار جور کوفته دارند: کوفته لپه، کوفته برنجی، کوفته هویج و کوفته نخودچی. در کل این کوفته‌ها شبیه همان کوفته تبریزی هستند با این تفاوت که در هرک دام یکی از مواد اولیه متفاوت است. نام هر یک از این غذاها نشان می‌دهد که کدام مواد اولیه در آن‌ها متفاوت است.

 

خورشت بِه آلو

از نام این خورشت باید متوجه شده باشید که طعم ترشی در آن وجود دارد. مواد اولیه تشکیل دهنده این غذا گوشت، به، آلو، لپه، زعفران، کمی شکر، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه است. اگر دوست داشته باشید که طعم شیرینی بیشتر احساس شود، می‌توانید از مقدار بیشتری شکر در آن استفاده کنید.

 

 

قلیه‌های یزدی

مثل کوفته‌های یزدی که چند نوع داشتند، قلیه‌های یزدی هم انواع مختلفی دارند. قلیه کدو تنبل و قلیه سیب زمینی دو نوع از قلیه های معروف یزدی هستند که در خانه تمام یزدی‌ها پخته می‌شوند. لوبیا قرمز، ماش، برنج، پیاز، دارچین و فلفل سیاه مواد مشترک بین این دو قلیه هستند. تفاوت این دو غذا هم که در اسمشان پیداست. در یکی کدو تنبل استفاده می‌شود و در دیگری سیب زمینی استفاده می ­شود.

 

تاس کباب یزدی

مواد اولیه تاس کباب شباهت زیادی به مواد مایه ماکارونی دارد. سیب زمینی، پیاز، روغن، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی و دارچین برای پختن تاس کباب یزدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته گاهی اوقات از هویج هم در پخت تاس کباب استفاده می‌شود.

 

شولی

هر وقت به شهر بادگیرها، یعنی یزد، سفر کردید سراغ رستورانی که خوشمزه‌ترین بریانی را می‌پزد بگیرید و غذای سنتی یزدی‌ها را نوش جان کنید. ممکن است اگر از قبل با مزه‌ شولی آشنایی نداشته باشید کمی غافلگیر شوید چون برای پختن این غذا از سرکه استفاده می‌کنند و طعم ترشی دارد.

چغندر، نعنا خشک، عدس، سرکه و پیاز داغ که با هم ترکیب شوند و  به آن‌ها نمک و فلفل اضافه شود، آش شولی آماده است.

 

 

 

 

منبع: اتاقک

 

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: