|

غذاهای محلی آذربایجان شرقی

شنبه, 11 دی,1400 - 10:57
تبریز که قبلاً سال‌ها پایتخت ایران بوده، امروزه با داشتن جاذبه‌های تاریخی فراوانش یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران به شمار می‌رود. ترک زبان‌ها هم از آن قوم‌های ایرانی هستند که دستپخت خوبی دارند.
غذاهای محلی آذربایجان شرقی

هزارک -

 

کوفته تبریزی

درست است که کوفته یک غذای بین‌المللی است اما بدون شک کوفته تبریز یکی از خوشمزه‌ترین کوفته‌های دنیاست. تبریزی‌ها کوفته‌ها را در اندازه‌های متوسط یا خیلی بزرگ می‌پزند. این غذا یکی از غذاهای رسمی و مجلسی تبریزی‌هاست. این کوفته‌های پرطرفدار که به‌ عنوان میراث ناملموس ملی هم ثبت شده‌اند از گوشت، لپه، برنج و سبزی‌های خوش بو درست می‌شود.

فرقی نمی‌کند در کدام شهر ایران زندگی می‌کنید هر نقطه‌ای که باشید می‌توانید مواد اولیه کوفته تبریزی را تهیه کنید و برای پختن یک غذای خوب و مقوی دست به کار شوید.

 

 

خورش آلو هویج

به طور کلی می‌توان گفت ترک‌ها از طعم شیرینی لذت می‌برند. خورشت آلوهویج از آن خورشت‌های محبوب آذربایجان شرقی است که اسمش ترکیباتش را لو می‌دهد. برای پختن خورشت آلو هویج می‌توان از گوشت مرغ یا گوسفند استفاده کرد. علاوه بر گوشت، هویج و آلو، از پیاز و رب و ادویه‌های مختلف هم برای پخت این غذا استفاده می‌شود. در آخر هم کمی آبلیمو برای خوش عطر و طعم شدن خورشت به آن اضافه می‌شود.

 

 

کباب بناب

نمی‌دانم اصلاً معرفی کردن کباب به عنوان یک غذای خوشمزه و دوست داشتنی کار درستی هست یا نه! اصلاً مگر کسی هست که کباب را دوست نداشته باشد؟! آن هم کباب بناب تبریزی. گوشت اعلای گوسفندی را با هزار و یک فن و مهارت آشپزی که هر کسی هم ندارد، به سیخ می‌کشند و می‌پزند تا کباب بناب آماده شود. اصلی‌ترین مرحله برای پختن این کباب آماده کردن مواد اولیه است که تاثیر زیادی در مغرپخت شدن آن دارد.

 

 

آش یخ

 آش یخ یکی دیگر از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است که می‌توان گفت خاص‌تری آش ایرانی محسوب می‌شود. برای تهیه آش یخ، برنج، ماست ترش، سبزی، سیر و برگ چغندر استفاده می‌شود.

بر عکس همه آش‌های دیگر که همه دوست دارند داغ داغ همراه با سیر و نعناع داغ میل کنند، آش یخ را باید سرد سرو کرد. اصلاً به همین دلیل هم از اسم آش یخ برای نامگذاری آن استفاده شده است. بعد از این که آش پخته شود، آن را داخل یخچال می‌گذارند تا کاملاً خنک شود. در زمان سرو هم از تکه‌های یخ در کنار آن استفاده می‌شود تا کاملاً سرد باشد.

 

 

 

منبع: اتاقک

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: