|

غذاهای محلی گیلان

شنبه, 11 دی,1400 - 09:55
گیلان یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران است که به خاطر اقلیم جغرافیایی خوبش هر کسی را به سمت خودش می‌کشاند. از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر که بگذریم، دستپخت اهالی گیلان و غذاهای خوشمزه‌ای که می‌پزند را می‌توانیم به عنوان یک جاذبه گردشگری در کشورمان معرفی کنیم.
غذاهای محلی گیلان

هزارک -

 

باقالاقاتق

 از اسم باقلاقاتق می‌توان حدس زد که عضو اصلی آن نوعی باقالی است. سیر که یکی از اعضای همیشگی غذاهای گیلانی است، در باقلاقاتق هم خودنمایی می‌کند. در تخم مرغ و شوید از دیگر مواد تشکیل دهنده باقلاقاتق هستند. این غذای محلی ایران را هم می‌توانید به عنوان پیش غذا صرف کنید و هم با برنج به عنوان غذای اصلی.

 

 

میرزاقاسمی

از دیگر غذاهای پرطرفدار خطه شمال می‌توانیم میرزا قاسمی را به شما معرفی کنیم. ترکیبی جادویی از بادمجان کبابی، گوجه، تخم مرغ و سیر میرزاقاسمی را می‌سازد. اگر مزه کشک بادمجان را دوست دارید، حتماً به میرزاقاسمی هم علاقه مند خواهید شد. میرزاقاسمی را می‌توان همراه با نان تازه یا برنج کته نوش جان کرد.

 

 

سیر قلیه

خب تا به حال حتماً متوجه شده‌اید که گیلانی‌ها چقدر به حضور سیر در غذاهایشان پایبند هستند. آنقدر زیاد که حتی با برگ‌های سیر هم خورشت می‌پزند! شاید غذاهایی مثل میرزاقاسمی و باقلاقاتق را چشیده باشید یا اسمشان را به وفور در منو رستوران‌ها دیده باشید. اما سیر قلیه را قطعاً کمتر دیده‌اید. مرغ، لپه، سیر و رب گوجه فرنگی اصلی‌ترین موادی است که در سیر قلیه می‌ریزند. سیر قلیه هم مثل خیلی از دیگر غذاهای گیلانی با برنج خورده می‌شود. نگران بوی سیر هم نباشید چون بعد از خوردن این غذا دهانتان بوی سیر نمی‌گیرد.

 

 

ترشه تره

خورشت ترشه تره یکی دیگر از غذاهای محلی ایران است که از ترکیب سبزی‌های معطر مختلف تشکیل شده. برای پخت ترشه تره از گوشت یا مرغ استفاده نمی‌شود، اما در عوض تخم مرغ حضور پررنگی دارد. ادویه‌هایی مثل دارچین هم در ترشه تره مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیر و آب نارنج یا آبغوره هم فوت‌های کوزه گری برای خوشمزه شدن این غذای گیلانی هستند.

 

 

خورشت آلو مسما

آلو مسما از آن غذاهای اصیل ایرانی است که با طعم ترش و شیرینش دل خیلی از مسافران شهر گیلان را برده. این غذای خوشمزه همانطور که از اسمش پیداست بر پایه آلو تهیه می‌شود. در اصل این خورشت را با گوشت مرغ می‌پزند اما امروزه آن را با گوشت گوسفند یا گوساله هم ترکیب می‌کنند. خیلی‌ها این غذا را با طعم شیرین دوست دارند، اما گیلانی‌ها آن را ترش و ملس می‌پزند. ترکیب خوش‌طعمی از آلو، قیسی، مرغ، شکر و زعفران خورشت آلو مسمای گیلانی را تشکیل می‌دهد. یک نکته جالب! آلو مسما از آن غذاهای گیلانی است که سیر جزو آن نیست! این خورشت به عنوان غذای اصلی در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود.

 

 

اناربیج

اناربیج یکی از خورشت‌های خوشمزه گیلانی است که شباهت زیادی به فسنجان دارد. قدیمی‌ترها این خورشت را با نام خورشت فسنجان سبزی هم می‌شناسند. برای طبخ این خورشت هم می‌توان از گوشت چرخ کرده استفاده کرد و هم مرغ اعضای تشکیل دهنده اناربیج گردو، آب انار ترش، رب انار، گلپر، سبزی های معطر و پیاز هستند. برخی فسنجان را شیرین، برخی ترش و برخی هم ملس درست می‌کنند. اما اناربیج با داشتن رب یا آب انار حسابی ترش است.

 

 

مرغ ترش

نوبت به معرفی یک غذای خوشمزه گیلانی رسید. مرغ ترش یک خورشت خوشمزه و که یکی از اصیل‌ترین غذاهای استان گیلان است. از طعم خوب این غذا هر چقدر بگوییم فایده ندارد چون چشیدن کِی بُوَد مانند شنیدن؟

مرغ، لپه، سبزی‌های محلی و معطر و ادویه‌ها دست‌ به‌ دست همدیگر می‌دهند تا بتوانید یک خورشت خوشمزه را کنار کته‌پلای شمالی نوش جان کنید.

 

 

 

 

منبع: اتاقک

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: