|

غذاهای محلی خوزستان

چهارشنبه, 08 دی,1400 - 15:14
در خطه جنوبی کشورمان از آنجایی که شغل اکثر مردم ماهیگیری است، غذاهای زیادی بر پایه ماهی‌های مختلف پخته می‌شود. گوشت ماهی با ادویه‌های خوش عطر جنوبی و البته مقداری جادو که از دستان هنرمند آشپزهای خوزستانی می‌چکد، ترکیب می‌شود تا غذاهای محلی خوشمزه جنوبی را خلق کند.
غذاهای محلی خوزستان

هزارک -

 

قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از غذاهای معروف استان بوشهر هستش که همه آن را به عنوان یکی از لذیذترین خورشت های جنوب کشورمان می‌شناسند. این خورشت را با ماهی‌های جنوبی، سبزی معطر و تمبر هندی می‌پزند. در اصل قلیه ماهی باید ترکیبی از دو طعم ترشی و تندی را همزمان داشته باشد. اما هر خانواده‌ای بر اساس ذائقه خودش، این غذا را با ترشی و تندی دل خواهش می‌پزد.

 

 

سمبوسه

سمبوسه را اصطلاحاً یک غذای وارداتی صدا می‌کنند. حالا چرا؟ چون این غذا در اصل مربوط به کشور هند می‌شود. اما چون اولین بار از شهرهای جنوبی ایران وارد کشورمان شده است، آن را به عنوان یک غذای جنوبی می‌شناسیم. معروف ‌ترین سمبوسه هم همان نوعی است که با نان لواش درست می‌شود. ترکیبی از گوشت چرخ کرده، سبزیجات مختلف، رب و ادویه‌های خوش عطر را داخل نان لواش به حالت مربعی می‌پیچند و سپس در روغن داغ سرخ می‌کنند تا سمبوسه آماده شود. در دوران مدرسه خیلی از زنگ تفریح‌ها را با خوردن سمبوسه‌ای که بوفه مدرسه آماده می‌کرد، سر می‌کردیم. این غذای خوشمزه را معمولاً با سس گوجه می‌خورند.

 

فلافل

درست است که فلافل یک غذای محلی خوزستانی معرفی می‌شود اما در تمام شهرهای ایران پر شده از مغازه‌های فلافل فروشی. به خاطر ارزان بودن مواد اولیه‌ای که برای پخت فلافل استفاده می‌شود، قیمت نهایی آن خیلی مقرون به صرفه از آب درمی‌آید. به همین دلیل هم هر محله‌ای در تهران یک فلافل فروشی دارد. نخود پخته، ادویه و تخم‌مرغ همراه با مقداری فوت کوزه گری در تهیه فلافل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به اهواز سفر کردید و خواستید فلافل اهوازی بخورید، شب‌ها به خیابان لشکرآباد سر بزنید تا طعم اصیل فلافل را بچشید.

مهلبیه 

اسم مهلبیه آشکارا فریاد می‌زند که پای یک غذای عربی در میان است. دسری خوش‌طعم که از ترکیب آرد و نشاسته ذرت، شیر، وانیل، شکر و گلاب به دست می‌آید مهلبیه نام دارد. این دسر شباهت زیادی به فرنی دارد.

 

 

منبع: اتاقک

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: