|

پرونده ثبت ملی آیین «چله برون» خراسان شمالی نهایی شد

یکشنبه, 27 آذر,1401 - 11:24
کارشناس میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: پرونده آیین چله برون این استان با گستره جغرافیایی ملی تدوین، نهایی و در انتظار موافقت برای ثبت در فهرست آثار غیرطبیعی ملی کشور است.
پرونده ثبت ملی آیین «چله برون» خراسان شمالی نهایی شد

هزارک -

علی حسین پناه روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: سالانه پرونده حدود پنج اثر ملموس و ناملموس خراسان شمالی تدوین و برای ثبت ملی به این شورا ارسال می شود و در پایان آذرماه نشست نهایی بررسی برگزار و موافقت نهایی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: چله برون یکی از آیین های منطقه خراسان شمالی به دلیل کارکرد و ماندگاری که دارد با خرده فرهنگ های جدید همچنان مورد استقبال خانواده ها با آداب و رسوم خاص قرار می گیرد.

کارشناس میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی ادامه داد: هر آیینی یک کارکردی دارد که باید حفظ شود و یکسری از آیین ها به دلیل برخورد دنیای جدید و مدرن از بین رفته اند ولی آیین چله برون با قدمت بالا همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: شب چله در ایران، افغانستان و تاجیکستان کارکرد خود را دارد که بحث اصلی آن اهمیت و ارزش دادن به خانواده است.

شب "یلدا" یا همان "شب چله" برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند و یا در مراحل نامزدی و عقد به سر می‌برند، حال و هوای دیگری دارد و خانواده‌ها برای این نوعروس‌ها خنچه‌ای از میوه و تنقلات هدیه می‌برند.

یکی از رسم‌های باستانی ما ایرانی‌ها شب چله یا همان شب یلدا است، از دیرباز رسم بر این بوده که تازه دامادها در شب یلدا برای نوعروس خود پیش کشی می‌برند.

یکی از دلیل‌های چله‌ای بردن برای تازه عروس ها، دیدار و بهانه برای با هم بودن بیشتر ۲ خانواده و ابراز محبت به نوعروس باشد. در روزگاران قدیم نامزدها تنها در شب‌های خاصی اجازه داشتند، یکدیگر را ببینند و یلدا یکی از آنها بود. بردن شب چله‌ای بهانه ای بود تا این ۲ همدیگر را بیشتر ببینند.

در این شب خانواده عروس خود را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می‌کنند و بر اساس سنت‌های ایرانی، رسم بر این است که در بلندترین شب سال خانواده‌هایی که تازه وصلت کرده اند، دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن بگیرند. در این میان هدیه‌هایی هم از طرف خانواده داماد به عروس تقدیم می‌شود که لبخند پر رنگ تری را روی چهره عروس خانم می‌نشاند تا شادی و نشاط این شب بلند بیشتر شود.

 

آیین «چله برون» در بین کرمانج‌ها

در یک شب مانده به شب چله یا همزمان با شب چله، اعضای خانواده و زنان نزدیک به خانواده داماد در حالی که لباس کرمانجی بر تن دارند، خوانچه(مجمع) هایی را بر سر می گذارند در حالی که این خوانچه ها با پارچه های قرمز پوشانده شده است که درون خوانچه ها، فطیر، کله قند، روغن زرد، برنج و لباس و هدایایی برای عروس است راهی خانه عروس می شوند.

بردن این هدایا اغلب با نوازندگی هنرمندان محلی که شامل قوشمه و دایره، دهل و سرنا و یا حتی دوتار و ترانه خوانی همراه است و پس از رسیدن به نزدیک خانۀ عروس، اهالی خانه با دود کردن اسپند به پیشواز مهمانان می آیند و شب را مهمان خانوده عروس هستند.

مردم استان خراسان شمالی از اقوام کرمانج، فارس (تات)، ترک و ترکمن و اقلیت های قومی گوناگون دیگر تشکیل شده و این استان کانون وحدت قومیت ها و مذاهب مختلف است.

۷۴۳ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که از این تعداد؛ ۵۲۳ اثر تاریخی، ۵۴ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس، ۲۵ اثر منقول تاریخی و ۳۲ پرونده میراث ناملموس نیز با به‌صورت مشترک در حیطه خراسان ثبت شده است.

استان خراسان شمالی هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد.

 

 

 

 

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: