|

فرهنگ و آداب و رسوم آبادان

ﺳﻪشنبه, 07 دی,1400 - 11:39
آبادان شهری در استان خوزستان و جنوب غرب ایران است که مردمانی خونگرم و مهربان دارد. مردم آبادان فرهنگ و آداب و رسوم خاصی دارند که آنها را بیش از هر چیز دیگری از بقیه شهرهای ایران متمایز کرده است.
فرهنگ و آداب و رسوم آبادان

هزارک -

آبادان تابستان گرمی دارد اما زمستان این شهر بسیار معتدل است و همین باعث شده در زمستان گردشگران فراوانی از دیگر نقاط کشور برای تفریح و خرید اجناس خارجی به این شهر جنوبی زیبا سفر کنند و اندکی با آداب و رسوم آبادان آشنا شوند.

میهمان نوازی آبادانی ها

میهمان نوازی یکی از ویژگی های بارز آبادانی ها و هم وطنان عرب زبان است. میهمان در نزد آنان بسیار عزیز و گرامی است و بهترین غذا را برای پذیرایی از او مهیا می کنند.

اگر آنها با فردی اختلاف داشته باشند و او به منزل آن ها به عنوان پناهنده وارد شود، اگر سه بار اصطلاح « دخیلک » که معنای « دست به دامان » می دهد را بر زبان آورد نه تنها اجازه ی ورود به خانه به او می دهند بلکه تا سه روز از او پذیرایی می کنند و وسایل رفاه، دفاع از پناهنده و حفظ و مصونیتش در برابر خطرات احتمالی را فراهم می کنند.

آنها در بدو ورود و یا هنگام جدا شدن میهمانان از اصطلاحاتی مانند اًهلا وَ مَرحَباً- اًهلاً وَ سَهلاً استفاده می کنند که حاکی از خوشحالی آن ها در روبرو شدن با یکدیگر و یا تجدید دیدار در آینده است.

بخواهند فردی را به میهمان شدن در منزل میزبان تشویق کنند، می گویند:اِنخِلیکم عَلَی رَأسَنا یعنی « اگر تشریف بیاورید شما را روی سرمان می گذاریم » یا اِنخَلِیکُم عَلی بَطنِ عُیُونَنا « شما را روی تخم چشممان می گذاریم »

آبادانی ها در گذشته در هنگام میهمانی معمولاً قربانی می کردند و غذایی را به نام قوزی تدارک می دیدند و گوسفند شکم پر به صورت کامل سر سفره ی میهمانان قرار می گرفت.

 

آداب و رسوم مردم آبادان در ایام نوروز

مردم آبادان رسوم مختلفی دارند و عید نوروز را مفصل برگزار می کنند. مراسم آتش افروزی چهارشنبه سوری، مراسم چیدن سفره هفت سین، پوشیدن لباس های نو و رفتن به دید و بازدید نوروزی را مانند سایر شهرهای ایران برگزار می کنند.

مردم آبادان در نوروز از میهمانان خود با کلوچه مخصوصی از آرد، روغن، زیره و رازیانه پذیرایی کرده و همواره به جشن و پایکوپی و نواختن نی همبونه (نی انبان ) می پردازند. آبادانی ها اغلب در خانه ها یا باغ ها بر شاخه درختان تاب می بندند و تاب سواری می کنند. در استان خوزستان روز سیزده را در دو روز جشن می گیرند و اولی را سیزده عید و دومی را سیزده بعد از عید گویند.

 

 

منبع: نمناک

 

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: