|

محمد جعفری قنواتی معتقد است کتاب و کتابخوانی از دیرباز در میان ایرانیان رواج داشته و بازتاب آن را می‌توان در ادبیات شفاهی‌مان دید از لالایی تا افسانه و چیستان‌.

نوع ساختمان چوغرو به صورتی است که نواختن را بسیار مشکل می نماید و حتی انتظار صدای قابل قبولی را هم از این ساز نمی توان داشت، ولی بااین حال نوازندگان، این ساز را بامهارت می نوازند وصدای قابل قبولی راهم ایجادمی کنند. متاسفانه این ساز در رده ی سازهای درحال انقراض می باشد. چوغرو در روستاي بيدخون مَرغَك بم marqak شناسایی شده و در هنگام رقص و پايكوبی نواخته می شود. پوست چوغرو از جنس پوست بز يا گوسفند م...
دوشنبه، 04 دی 1402 - 10:15
تعداد بازدید: 1900
تاباق شامل چند تا سینی است که در داخل این انواع میوه لباس و تنقلات می‌گذارند. داستان گویی و نغمه سرایی آشیق‌ها در این دور همی شب چله بر صفا و صمیمیت مجلس، می‌افزاید و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد و با هندوانه و با پذیرایی از میهمانان، خاتمه می‌یابد. در آخر میهمانان برای عروس داماد، آرزوی خوشبختی و سعادت می‌کنند. ...
شنبه، 02 دی 1402 - 15:39
تعداد بازدید: 1360
محمدعلی ابراهیمی روز پنجشنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام در شب یلدا آخرین شب پاییز که درازترین و تاریکترین شب در طول سال هست تا سپیده‌دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند و در کنار یکدیگر از خداوند قدر دانی‌کنند. وی افزود: در سیستان و بلوچستان نیز با توجه به تاریخ کهن، تمدن ریشه‌دار و فر...
شنبه، 02 دی 1402 - 10:00
تعداد بازدید: 1172
انسان های اولیه که با توجه به عدم امکانات کافی و پیشرفته مجبور بودند زمان زیادی را صرف تهیه مایحتاج زندگی خود چه از طریق کشاورزی و چه از طریق شکار بکنند، به ناچار مجبور بودند در این تعامل با طبیعت راهکارهای نوین و لذت بخش را بکار گیرند. اختراع لوازم شکار یا هو هو کردن ها برای فرار حیوانات راهکارهای نوین و یا خواندن آواز در مزارع، راهکار لذت بخش آن ها برای سپری کردن زمان بود. در این میان کشاورزان ک...
چهارشنبه، 29 آذر 1402 - 09:05
تعداد بازدید: 1597
او عاشق است یا به لهجه زیبای آذری عاشیق ساز می زند ساز اسم عام قوپوز است سازی که بر سینه می نهند تا صدای قلب عاشق ضرب آهنگش شود..... عاشق مهدی پور نغمه های آذری را به خط موسیقی نوشته مضراب های شسته رفته ای دارد در ترکیب ضرب آهنگ های رنگین در یک قطعه ذوق آزموده و پسند خود دارد میزد امشب بی خواندن اما صدای تپش قلبش در خنیای شورانگیز سازش نهفته بود و در نواختنش قص...
چهارشنبه، 29 آذر 1402 - 09:00
تعداد بازدید: 1285
لیکو ادبیات شفاهی بدون واسطه و بدون هراس از قضاوت های اجتماعی آیینه شفاف اجتماع است بدین ترتیب لیکو می‌تواند به‌ عنوان آیینه تمام نمای فرهنگ مردم بلوچ مورد بررسی قرار گیرد و به عبارت ساده‌تر می‌شود گفت لیکو تک‌ بیتی منظومه عامیانه است که با موسیقی و بدون موسیقی با موضوعات مختلف غالباً در فراق بستگان دوستان دلدادگان و دوری از سرزمین مادری و یا برای سرگرمی در مجالس به صورت فردی خوانده می شود. بعد ش...
دوشنبه، 27 آذر 1402 - 09:10
تعداد بازدید: 2134
آی نگاهدار همین پرده را بزن سرود دلتنگی یا "مولا" را بگو که در این آب و خاک تفته و گداخته، شیشه دل و سنگ صبر را چگونه قرن ها در سلامت و در یک بغل نگاه داشته ای؟ بزن تا شهر سوخنه سیراب شود که ذکر "مولا " گوارای جان ها است "توتن" برتن هامون می لغزد و پیش می رود و نوای تو برلب های خشکیده جاری می شود بر لب های خشک تاریخ هم ....... منبع: ه...
دوشنبه، 27 آذر 1402 - 09:00
تعداد بازدید: 1104
بنيش نی بيلكو سَخته‌ی وَرمالان تا هر بادی بای تو بی تالان. Beniš-ni-bilku soxtey var mălăn. Ta har bădi băy-tö bey vă tălăn. در خاكستر هيزم سوخته بنشين در فراق يار تا هر بادی بِوَزدتو را به غارت ببرد.» يعنی: در اندوه آن بزرگ، در خاك و خاكستر بنشين تا باد تو را نيز به تاراج برد.» فلك شكونه‌ی دو تخت ئی باليم وزور برديه سی نازازَل مالِم. Felak šekoneye...
چهارشنبه، 22 آذر 1402 - 09:20
تعداد بازدید: 2086
استاد سید تیمور مهرابی فرزند سید فیض اله در سال 1333 هجری شمسی در شهر گهواره دیده به جهان گشود. جد بزرگ وی در عصر نادر شاه افشار به همراه ملک یاسم خان گوران از قله زنجیر به گهواره مهاجرت نمود و از بنیان گذاران شهر یارسان نشین گهواره به شمار می آید و می توان تنبور نوازی و شعر و شاعری و شاه نامه خوانی و صرافی کلام را در این خانواده مورثی دانست و به این جهت سالگی به صورت جدی تری تنبور نوازی را دنبال ...
چهارشنبه، 22 آذر 1402 - 09:19
تعداد بازدید: 1263
اين قدر راه اومدم تا سيل گل يك جا كنم اين قدرامشو كه داری من چه طو سودا كنم سوزنت باريك باريك ، هم قد عاروس ما رخت بدوزه طرح كرمون گل پسند عاروس ما بعضی اوقات و يا در مراسم عروسی آوادون به وسيله دو گروه، يعنی اقوام داماد و اقوام عروس و به اين صورت خوانده می شود : گروه داماد: باغ بالا نو چه يه، نومزاد كاكام بچه يه، زن به كاكام زودبدين، آتيش به دنيا می كشه و خطاب به عروس: گل وخی چا...
دوشنبه، 20 آذر 1402 - 09:02
تعداد بازدید: 1122
صفحه 32 از 86ابتدا   قبلی   27  28  29  30  31  [32]  33  34  35  36  بعدی   انتها   

عضویت در خبر نامه