|

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزیدگان جشنواره آواها و نواهای بومی محلی در شهرکرد معرفی شدند

چهارشنبه, 03 آبان,1402 - 16:40
سومین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه با معرفی نفرات برگزیده در شهرکرد به کار خود پایان داد.
    اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری  برگزیدگان جشنواره آواها و نواهای بومی محلی در شهرکرد معرفی شدند

هزارک -

هیات داوران متشکل از داریوش اسکندری، روح‌الله کریمی و همایون آرپناهی از بین ۲۵۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ۱۷ اثر را حائز رتبه و شایسته تقدیر اعلام کرد.

هیات داوران در بخش سوگینه‌ها و صیادی؛ علیرضا قاسمی را به عنوان نفر اول، ذوالفقار غیبی را به عنوان نفر دوم و حجت الله جمالوند را نفر سوم اعلام کرد.

در بخش شادینه‌ها نیز شهرام‌ و پیمان دادور به طور مشترک اول، میلاد صادقی نفر دوم و رحیم رحیمی نفر سوم شدند.

داوران همچنین در بخش کارآواها؛ جهانگیر فرامرزی را حائز رتبه اول، جمشید بالی‌پرو را حائز رتبه دوم و کوروش ابوالحسنی را به عنوان نفر سوم معرفی کردند.

اویس‌ صادقی، عادل اسدی و حسین مهری بابادی نیز در بخش شاهنامه‌خوانی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

هیات داوران همچنین راضیه مالکی، کیان قاسم‌پور، ستایش‌ اسکندری، آدرینا منصوری و مهلا سلیمانی را در سومین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی شایسته تقدیر اعلام کرد.

اهمیت برگزاری جشنواره‌ها در حفظ و تقویت خرده‌فرهنگ‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این آیین با اشاره به اهمیت آواهای بومی در حفظ و پاسداشت خرده‌فرهنگ‌ها اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌ها نقش مهمی در حفظ این ارزش‌ها دارد و این جشنواره نیز در همین راستا برگزار شده است.

پیام احمدی افزود: زمینه‌سازی برای احیا و بازآفرینی بخشی از سنت‌های اصیل اقوام، ترویج هنر آوایی با تکیه بر خرده‌فرهنگ‌ها، تعامل و تبادل هنری اقوام ایرانی در نشر آداب و رسوم، آشناسازی نسل جوان با مولفه‌های هویت تاریخی و فرهنگی و شناسایی و تجلیل از پدیدآورندگان و بازآفرینان آواها و نواهای بومی محلی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

به گفته وی، آواها و نواهای مربوط به گاه‌گریو، آهای گل، صیادی، برزگری، شوخی‌خوانی، مشک‌زنی، لالایی، دندان‌خوانی، شیرین شیرین، شاهنامه‌خوانی، کتل‌خوانی، خرمن‌کوبی، گله‌داری، مال‌کنون و دی بلال از جمله آثار دریافتی در این جشنواره بوده است.

امام جمعه کوهرنگ نیز در این آیین اختتامیه سومین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی این استان با تاکید بر اینکه آوای اصیل بختیاری باید جهانی شود، اظهار داشت: بختیاری‌ها در همه حوزه‌ها به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و شایسته است تا این فرهنگ فاخر به جهان عرضه شود.

حجت‌الاسلام ایوب محمدی افزود: در شرایط کنونی می‌طلبد برای همدردی و همراهی با مردم غزه و فلسطین هنرمندان بختیاری با زبان فاخر و موسیقی اصیل خود به همدردی و هم‌نوایی با این مردم بی‌گناه و مظلوم بپردازند.

بختیاری‌ها از اقوام پر افتخار ایران زمین هستند

 

 

فرماندار کوهرنگ نیز در این جشنواره با بیان اینکه بختیاری‌های از اقوام حماسه‌آفرین و پرافتخار ایران زمین هستند، تصریح کرد: بختیاری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر مفاخر بسیاری دارند و آواها و نواها از مهمترین داشته‌های آنها به شمار می‌رود.

شهباز اکبری ادامه داد: آواها و نواها با زندگی مردم بختیاری عجین شده است و زنان و مردان بختیاری برای انجام کارهای خود در کنار کار و تلاش با سرودن نواهایی امور روزمره خود را به پیش می‌برند.

وی یادآور شد: به فرموده رهبر معظم انقلاب بختیاری‌ها از بهترین و باوفاترین اقوام ایران‌زمین هستند و شجاعت و دلاورمردی‌های آنها زبانزد همگان است.

فرماندار کوهرنگ در این جشنواره قول برگزاری یک برنامه فرهنگی فاخر به میزبانی این شهرستان را به هنرمندان و هنردوستان استان داد.

دبیر سومین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی استان نیز در این جشنواره استقبال هنرمندان از این جشنواره را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ۲۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که برخی از این آثار از هنرمندانی خارج از استان بود.

روح‌الله غیبی‌پور افزود: این آثار در چهار بخش داوری شد که در نهایت هیات داوران ۱۷ اثر را به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر اعلام کردند.

 اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهرنگ دبیرخانه جشنواره آواها و نواهای بومی محلی استان است اما با هماهنگی‌های انجام شده مکان این جشنواره از شهرستان کوهرنگ به مجمع فرهنگی هنری غدیر شهرکرد تغییر یافت.

 

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: