بخش سوم: سفرنامه شاردن
*مقدمه:
ژان شاردن در سال 1643 میلادی، مطابق با 1002 هجری خورشیدی، در پاریس به دنیا آمد. پدرش جواهر ساز و تاجری ثروتمند بود. او در بیست و دو سالگی، به نمایندگی پدرش و به منظور رسیدگی به امور تجاری وی راھی ھند شد. طی این سفر، در سال 1666 میلادی و در دوره سلطنت شاه عباس دوم، از راه خلیج فارس به اصفھان آمد و تا سال 1670 میلادی که به پاریس بازگشت، در ایران ماند. در همین سفر، او...
دوشنبه، 09 تیر 1404 - 10:07
تعداد بازدید: 1046
بخش دوم: سفرنامه تاورنیه
*مقدمه:
ژان باتیست تاورنیه در سال 1605 میلادی در پاریس به دنیا آمد. پدر و چند تن دیگر از اعضای خانواده او جغرافیدان و نقشه نگار بودند و لذا دوران کودکی وی عمدتا به حضور در جلساتی سپری شد که مباحث جغرافیایی در آنها مورد گفتگو و تبادل نظر قرار می گرفت. همین گفتگوها، شوق سفر و جهانگردی را در او برانگیخت. وی تا بیست و دو سالگی، بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، بلژی...
شنبه، 17 خرداد 1404 - 10:26
تعداد بازدید: 1832
بخش یکم: مقدمه و کلیات
مقدمه:
سفرنامهها، منابعی مناسب و منحصر به فرد جهت شناخت خصوصیات، خلق و خو، آداب و رسوم و تاریخ اجتماعی اقوام و ملل گوناگون هستند. ایران، به عنوان کشوری باستانی و بهره مند از تاریخی جذاب و جغرافیایی ممتاز، ناشی از واقع شدن در محل تلاقی قاره های کهن، به کرات مورد بازدید سیاحان و جهانگردانی از کشورهای مختلف قرار گرفته است. بخشی از آن جهانگردان، ماجراجویانی بو...
ﺳﻪشنبه، 30 اردیبهشت 1404 - 11:07
تعداد بازدید: 1972
باورهای مردم قشقایی:
ایلی که تفنگ نداشته باشد، مانند زنی است که لباس به تن نداشته باشد.
اسب برای قشقایی، به منزله پای اوست.
اگر کوچ را از قشقایی بگیرند، مانند آن است که آب را از ماهی گرفته باشند.
اگر زن آبستن در خواب ببیند که دستمال پیدا کرده یا دستمال به پیشانی خود بسته، یا مهره پیدا نموده، دختر خواهد زایید.
مردم قشقایی برای تضمین معامله، چند سنگ روی هم قرار می دهند که آن را "...
یکشنبه، 17 تیر 1403 - 10:18
تعداد بازدید: 7361
باورهای عامیانه در خصوص نوروز:
از آنجایی که نوروز همواره یکی از مهمترین جشن های ایرانیان بوده، طبعا باورهای عامیانه فراوانی نیز پیرامون آن وجود دارد. در اینجا، به بیان برخی از این باورها خواهیم پرداخت.
تقارن نوروز با روزهای مختلف هفته:
اگر نوروز به شنبه برخورد نماید، آن سال متعلق به سیاره کیوان (زحل) خواهد بود. در چنین سالی، روزگار مردم سخت و رنج و دشواری فراوان است. اختلاف و خصومت ...
چهارشنبه، 13 تیر 1403 - 09:12
تعداد بازدید: 5983
باورهای عامیانه درباره خواص اشیا:
سنگ فیروزه، پیروزبختی می آورد و هر کس انگشتر فیروزه به دستش باشد، سبب گشایش کارهایش می شود.
مهره مار برای سپیدبختی خوب است.
نظرقربانی (چشم گوسپندی که در عید قربان ذبح شده و گذاشته اند تا خشک شود) برای دفع چشم زخم موثر است.
سنگ اگر به مدت طولانی در معرض تابش آفتاب باشد، به لعل تبدیل می گردد.
اگر کسی فندق، گردو یا بادام داخل سمنو را همراه خودش داشته ب...
دوشنبه، 11 تیر 1403 - 10:01
تعداد بازدید: 5378
برخی از اعتقادات عوام در باب زناشویی، بارداری و امور نوزادان:
اتاقی که سفره عقد در آن گسترده می شود، باید زیرش پر باشد.
زنانی که هنگام عقد در اتاق حضور دارند، همگی باید یک بخته و سپیدبخت باشند.
سفره عقد را باید رو به قبله پهن نمود.
آینه ای را که داماد فرستاده و "آینه بخت" نام دارد، باید بالای سفره عقد گذاشت و دو شمعدان که در یکی شمعی به نام داماد و در دیگری شمعی به نام عروس ر...
چهارشنبه، 06 تیر 1403 - 09:39
تعداد بازدید: 6566
بیشتر آیینهایی که در فرهنگ ایرانی - اسلامی نیز وجود دارند، با موسیقی همراه هستند و ما میتوانیم رد پای موسیقی را در تمامی مراسمهای آیینی، سوگواری و شادمانی مشاهده کنیم؛ از جمله در موسیقی مازندرانی که مانند موسیقی دیگر اقوام ایرانی، بر بستر کلام "شعر" و روایت "منظومه" استوار است. مهمترین شاخصه در موسیقی اقوام، آواز است. به گفته فارابی، اکمل تمام سازها حلق است و سازی کامل است...
شنبه، 02 تیر 1403 - 12:44
تعداد بازدید: 6040
ایام و بروج سعد و نحس:
یکی از باورهای عامیانه راسخ در میان ایرانیان، اعتقاد به ایام و بروج سعد و نحس بود؛ بدین نحو که روزهای دوم، پنجم، هفتم، هشتم، دهم، دوازدهم، چهاردهم، نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و سی ام از ماه های قمری را ایام سعد و روزهای یکم، چهارم، ششم، نهم، سیزدهم، شانزدهم، هجدهم، بیست و دوم، بیست و هفتم و بیست و هشتم از ماه های قمری را ایام نحس می دانستند و همچنین، بروج ثور (اردیبه...
شنبه، 02 تیر 1403 - 12:16
تعداد بازدید: 2060
مقدمه:
با آنکه باورهای عامیانه بهره اندکی از سجایا و ظرافت های فکری، اخلاقی و هنری فرهنگ متعالی و اصیل اجتماعات بشری دارند و بعضا به دور از عقلانیت و منطق هستند و گاهی صورت خرافه نیز به خود می گیرند، لیکن به سبب قدمت و خاستگاه اجتماعی، مذهبی یا آیینی خویش، به ویژه در میان اقشار کمتر آموزش دیده، از مقبولیت و پذیرش بالایی برخوردارند. اگرچه گسترش خردورزی و توسعه دانش باعث رنگ باختن بسیاری از این د...
چهارشنبه، 23 خرداد 1403 - 09:16
تعداد بازدید: 1420